maanantai 16. elokuuta 2021

Yhteisöä ei tarvitse rakentaa vain verkossa

Viime viikolla kirjoitin siitä miten joukkorahoituskampanja tarvitsee markkinointia. Yhteisöä voi rakentaa monella tavalla.

Kvääristö valtaa baareja ja järjestää bileitä 

Kampanjan alkubileiden lisäksi Kvääristö tiimi on pyöräyttänyt bileitä ja tehnyt yhteistyötä mm. Dykehard klubin kanssa.

Bileet ovat hyvä tapa kasvattaa yhteisöllisyyttä sekä mielenkiintoinen elementti yhä käynnissä olevaan kampanjaan. Samalla ne ovat eräänlainen lupaus siitä mitä keikat ja tilaisuudet voivat olla Kvääristössä ja luontevasti istuvat baari-kahvilan kampanjaan. 

Kovalla työllään Kvääristö onkin saanut jo purkkiin minimitavoitteensa ja kasassa on jo yli 35.000 euroa. He eivät ole jääneet istumaan käsieen päälle, vaan kampanjointi ja tiedotus on jatkunut runsaana.

Mad Heidin tiimi kohtaa tukijoita eri foorumeissa

Mad Heidin porukka järjesti sijoittajilleen grillibileet viime perjantaina! Kuvien perusteella yli parikymmentä ihmistä tuli paikalle ja tunnelma oli hyvä. Nyt kun tarvittava rahoitus on varmistunut, niin elokuvasta on alkanut tihkua tasaisin väliajoin tietoa sijoittajille ja julkisuuteenkin kuvausten valmistelusta ja elokuvan teosta. 

Discordissa pyörivän sijoittajafoorumin, säännöllisten uutiskirjeiden sekä tuoreiden grillibileiden lisäksi kesällä tuotantotiimi järjesti "sneak peak" infotilaisuuden sijoittajille, jossa ohjaaja Johannes Hartmann ja tuottaja Valentin Greutert avasivat tuotannon ja rahoituksen tilannetta tarkemmin.

Mad Heidin viestinnässä on yhä joukkorahoitusaspekti ja rahoitusta edelleen kerätään, mutta se on jäänyt sivurooliin, kun viestintä on siirtynyt enemmän käsittelemään elokuvaa, eikä niinkään siihen liittyvää rahoituskuviota. Samalla rahoitusta on hiljakseen tihkunut lisää pottiin. 



maanantai 9. elokuuta 2021

Rahaa joukkorahoituksella ilman markkinointia?

Voiko joukkorahoituskampanja onnistua ilman markkinointia. Lyhyt vastaus on EI. Pidempi vastaus on ehkä ja siitä tämän viikkoisessa tekstissä on kyse. 

Olen nyt useassa tekstissä korostanut markkinoinnin merkitystä joukkorahoituskampanjan onnistumisen edellytyksenä. Kaikki eivät ole innostuneita ideoidensa myynnistä ja markkinoinnista. Ehkä mietit, että en halua markkinoida voinko onnistua? Tai ehkä mietit, ettet osaa markkinoida sosiaalisessa mediassa, onko joukkorahoitus silloin mahdotonta? Saatat miettiä, että ethän itsekään ole kovin aktiivinen sosiaalisessa mediassa, miten voisit onnistua joukkorahoituksen kanssa? 

Sain idean tähän tekstiin, koska en ole kovin innostunut markkinoimaan itseäni netissä. Olen avoin uusille alustoille ja kokeiluille, mutta en ole mikään diginatiivi. Esimerkiksi tänä vuonna opettelin yrityksen ja erehdyksen kautta, miten tehdään Instagramissa stoori. Kokemusta rikkaampana ensimmäinen stoorini on toistaiseksi jäänyt myös ainoaksi. Joukkorahoituskampanjassasi ei ole kyse sinusta, joten voit etäännyttää itsesi ideastasi. 

Some ei ole juttuni, onko joukkorahoitus turhaa?

Jotta kampanja voi onnistua, siitä pitää olla valmis "kertomaan". Minimissään tarvitset kampanjalle sivun, jos haluat minimoida luovan markkinoinnin .

Yksi poikkeus, missä markkinointia ei juurikaan tarvita on lainapohjainen joukkorahoitus. Siinä onnistumisen määrittelee enemmän alustan valinta ja faktojen keruu. Sen jälkeen alusta tekee työtä puolestasi. Käytännössä moni alusta tarjoaa sijoittajilleen automaattisen sijoituskorin, johon kuuluu ehdot täyttäviä lainoja. Kunhan lainakampanjasi täyttää ehdot, se löytyy nopeasti monen sijoittajan lainakorista. Lainapohjainen joukkorahoitus ei sovi kaikille, eivätkä alustat ota kaikkia halukkaita lainanhakijoita alustalleen. 

Jos olet hakemassa ennakkotilaajia, tukijoita, sijoittajia tai lahjoittajia, niin markkinointia ei voi täysin välttää. Valitsemalla alustapalvelun kampanjasi tukijalaksi saat vetoapua markkinointiin. Mahdolliset joukkorahoituksesta kiinnostuneet ihmiset saattavat tutkia alustoja mielenkiintoisten projektien toivossa, lisäksi saatat päästä alustan somekanaviin ja uutiskirjeisiin.  
Jos markkinointi sosiaalisessa ei ole tuttua, niin se on aihe, jota voi opetella. Aiheesta löytyy ihan oikeita kirjoja, mutta myös valtavasti ajantasaisia ohjeita netistä. 

Some ei ole kaikki kaikessa

Olenkin aikaisemmissa teksteissäni puhunut markkinoinnista ja ehkä antanut kuvan, että some-markkinointi on se pääasia, jolla joukkorahoituskampanjaa rakennetaan ja markkinoidaan. Markkinointia voi tehdä monella tavalla ja yksi erittäin suosittu ja toimiva tapa on sähköpostimarkkinointi. Sähköposti on hyvin suoraa markkinointia, jossa ei samalla tavalla joudu kilpailemaan algoritmin kanssa. Sähköpostit eivät pääse leviämään samalla tavalla kuin julkaisut sosiaalisen median kanavissa, mutta se on vastaanottajallekin paljon henkilökohtaisempi viesti. Sähköposti voi olla sinulle paljon luonnollisempi tapa kertoa kampanjastasi. Voit lähestyä henkilökohtaisesti ihmisiä ja pystyt silti hyödyntämään kampanjasivuja ja muuta automatiikkaa sähköpostienkin kanssa. 

Voit lisäksi kertoa ihmisille eri yhteyksissä livenä kampanjastasi, jos se on enemmän juttusi. Henkilökohtaisiin tapaamisiin ei ole ollut samalla lailla mahdollisuuksia viime aikoina. Puhelimeenkin voi tarttua. Tällä tavalla saatat rajoittaa itsesi kampanjoimaan varsin pienelle joukolle ihmisiä, sekä panostamaan ajallisesti paljon yksittäisiin ihmisiin.  

Voit lähestyä perinteisiä medioita tarjoten juttuideaa niin televisioon, lehtiin kuin radioonkin. Median lähestyminen on yhtä lailla oma taiteenlajinsa, mutta jos tunnistat mikä kampanjassasi on uutisarvoista, niin on jo paljon todennäköisempää, että saat jonkun median nappaamaan ideastasi. 

Älä tee kaikkea yksin

Jos tiedät että rummuttaminen ei ole vahvuutesi, yritä rekrytoida avuksesi ihmisiä, joille sometus, tiedottaminen ja markkinointi ovat luontevampia kuin sinulle. Älä aliarvioi heidän panostaan tai kykyjään.

Olisi erittäin suuri virhe ajatella, että sisältö ja postaukset syntyvät tuosta vain kuin itsestään. Varsinkin jos somettaminen tuottaa sinulle suuria vaikeuksia, et voi vähätellä toisia, joille se on sujuvampaa. Sinun on oltava valmis työskentelemään heidän kanssaan, jotta ideasi ja tarinasi välittyy heille, jotta he osaavat jakaa ja markkinoida kampanjaasi, joka tekee sille oikeutta.

Et siis mitenkään voi välttyä ideasi kertomiselta. Ja se on idean markkinointia! 

maanantai 2. elokuuta 2021

Joukkorahoituskampanjan loppukiri

Joukkorahoituskampanjan loppuun vieminen ansaitsee kunnon loppukirin. Onnistunutta loppukiriä varten kampanjan mainostusta lisätään. Kampanjan aikana kertynyttä materiaalia voi tässä vaiheessa kierrättää muistutuksena.

Mainostamiseen liittyy kliseinen sanonta, että siinä vaiheessa, kun alat itse kyllästyä mainostamiseen, olet vasta aloittanut. Vaikka sanonta on klisee, niin omakohtainen kokemukseni mukaan se on myös totta. 

Tarkistaakseni asian menin katsomaan Kvääristön Instagramin. Olenhan Kvääristön aktiivinen seuraaja? Tässäkin blogissa olen viitannut heidän kampanjaan jo ainakin kaksi kertaa? Totta kai minä olen hyvin perillä? 

Kuvakaappaus Kvääristön Instagramista 08-02-2021

Väärin! Siellä oli yli 30 postausta, jotka ovat menneet minulta täysin ohi. Siellä oli lisää infoa hankkeesta, julkkissuositteluja, mm.  ja mainokset kolmista eri bileistä. Seuraajamäärä on kolminkertaistunut (ja minä olen yksi seuraajista). En ole hetkeen kuullut heistä, enkä olisi nytkään kuullut, ellen olisi aktiivisesti itse etsinyt tietoa tätä blogia varten.

Silti olen prime-asiakas, aihe iskee ja arvot iskevät omieni kanssa, minkä lisäksi olen joukkorahoitushörhö. Kuten moni muukin, olen kuitenkin lykännyt omaa sitoutumista. 

Mitä useammin kampanja pääsee saman ihmisen verkkokalvoille, korviin ja aivoihin sitä todennäköisemmin hän avaa lompakkonsa ja antaa rahaa kampanjaan. Toiset kuitenkin haluavat ottaa aikansa ennen päätöksentekoa, toiset taas odottavat nähdäkseen miten kampanja etenee. Harmillisen moni kampanjoija kuitenkin luovuttaa ja antaa kampanjan hiipua. 

Vältä kisaväsymys

Hyvällä suunnittelulla ja ennakkositoutumisella voi kuitenkin välttää lannistumisen kesken kampanjan. Sitoutumalla koko kampanja-aikaan ja suunnittelemalla markkinoinnin kampanjan loppuun asti loppukirin jaksaa paremmin, kuin kylmiltään ja valmistautumattomana. 

Loppukiriä varten voi tuottaa monenlaista sisältöä. Viime metreillä on tärkeä mainostaa kampanjan etenemistä ja viimeistään siinä vaiheessa aktiivisesti pyytää ihmisiä mukaan ja lahjoittamaan. Mikään ei ole niin ärsyttävää on kun kampanjan epäonnistuttua tutut tulevat kysymään, että hei mikä se linkki siihen sun joukkorahoituskampanjaan olikaan? Siinä on vaiheessa on liian myöhäistä.

Kertomalla ihmisille, että sinua tarvitaan nyt! saa monia kampanjasta jo kuulleita ihmisiä tukijoiksi sekä edelleen rummutettua uusille ihmisille kampanjasta.  

Vaikka kampanja olisi jo saavuttanut minimitavoitteensa, ei kannata lopettaa, vaan tehdä paras mahdollinen tulos. Jotta mahdollisimman harva kampanjan loputtua, kysyy että hei mikäs se joukkorahoitusjuttu taas olikaan?


Lue lisää Kvääristöstä:

Miksi joukkorahoitus - 12.7.2021

Pride-viikko ja joukkorahoitus - 29.6.2021

maanantai 26. heinäkuuta 2021

Joukkorahoituskampanjan ennakkomarkkinointi VIP-asiakkaille: Case Kelosound

Kelosound käynnisti joukkorahoituskampanjansa ennakkomarkkinoinnin viime viikon tiistaina. Tutustuin Kelosoundiin keväällä Crowdfunded Summit 2021 seminaarissa. Kelosoundin toimitusjohtaja ja äänitaiteilija oli paikalla hakemassa oppia ja ideoita joukkorahoitusta varten ja bongasin nopeasti toisen suomalaisen chatista. 

Kelosound tekee soivia puisia kaiuttimia, jotka hellivät ympäristöä luonnonäänillä. Kelosoundilla on jo toimivia tuotteita ja nyt joukkorahoituksella ovat julkaisemassa uuden pöydälle sopivan Pikkukelon.

Pikkukelon joukkorahoituskampanjassa on kyse vastike- tai tuotepohjaisesta joukkorahoituskampanjasta. Yritys hakee siis asiakkaita, Pikkukelon ennakkotilaajia, ei sijoittajia. Kampanja toteutetaan IndieGogo joukkorahoitusalustalla.  

Dollarilla VIP-edut

He hyödyntävät VIP-mallia, jossa hakevat sitoutumisia ja sähköposteja ennen kampanjan julkaisua ennakkomarkkinoinnilla. Pikkukelon vippinä pääsee nauttimaan avokätisestä Early Bird VIP-alennuksesta, kun varsinainen kampanja alkaa. Lisäksi pääsee vaikuttamaan tuotekehitykseen sekä muita VIP-etuja ja materiaaleja. 

Jotta VIPit saadaan sidottua kampanjaan, niin se edellyttää 1 dollarin ennakkomaksua. Yritys on suomalainen, mutta kampanjasta on tulossa kansainvälinen, joten dollarin hinta on järkevä. Ottamalla 1 dollarin ennakkomaksun pelkän sähköpostin kampanja kultivoi erittäin sitoutuneita VIP-asiakkaita, jotka kampanjan käynnistyessä erittäin suurella todennäköisyydellä myös ostavat tuotteen.

Vaihtoehtona on kerätä vain sähköposteja kiinnostuneilta ihmisiltä, jotta heille voi ohjata markkinointia ja muistutuksia, kuten Kelosound myös tekee VIP-sitoumusten lisäksi. Ihmiset, jotka jättävät vain sähköpostinsa, muuttuvat maksaviksi asiakkaiksi paljon pienemmällä todennäköisyydellä ja vaikeammin ennustettavasti. Samalla sitoumukset myös kertovat aidosta kiinnostuksesta tuotetta kohtaan.

Kampanja vauhdilla käyntiin

Jotta kampanja saa räjähtävän alun VIPit on mahdollista muuttaa tilaajiksi ennen kampanjan varsinaista alkua, jolloin kampanjan julkaisun yhteydessä on mahdollista näyttää jo hyviä lukuja osallistujista ja rahoitustilanteesta. Ideaalitilanteessa kampanjan minimitavoite olisi rahoitettu kampanjan ensimmäisenä varsinaisena päivänä, jolloin kelkkaan hyppäämisen kynnys on mahdollisimman matala uusille ihmisille.

Vahva menestys mahdollistaa lisäksi pääsyn IndieGogon omaan markkinointiin esimerkkinä kiinnostavasta kampanjasta. Tällainen näkyvyys voivat antaa huomattavan lisäpotkun kampanjalle.  

Jokainen kerätty dollari on lisäksi rahaa kampanjointiin, jota voi käyttää mainosten ostamiseen eri some-kanavissa jo kampanjan aikana.   

lauantai 24. heinäkuuta 2021

Unohtunut päivitys

Käyttämäni blogialusta, Blogger, antaa mahdollisuuden kirjoittaa ja ajastaa tekstejä valmiiksi. Ja monet blogi-gurut neuvovatkin kirjoittamaan tekstejä valmiiksi, jotta blogi pyörii, vaikka bloggaaja sairastuisi, elämä järkkyisi, luovuus ei kukkisi tai haluaisi pitää loman. 

Unohdin kuitenkin kokonaan ajastaa jutun tälle viikolle. Elämän järkkyminen on kohdallani liioittelua. Kuitenkin viime viikonloppuna muutin vesivahingon takia kotoani huomattavasti pienempään asuntoon naapurirapussa. Vesivahingon selvittelyn ja maanantai-aamuna loppuunviedyn roudauksen ansiosta kuluva viikko on kulunut palautuessa ja lomaillessa, blogin unohtuessa taka-alalle. Tämä teksti meni meta-päivitykseksi. 

Uusia tekstejä on kuitenkin luvassa ja loma on jo loppunut, kun tulevana maanantai ilmestyy taas ihan uusi joukkorahoitusaiheinen teksti. 

Seuraava blogiteksti tulee käsittelemään Kelosoundin ennakkomarkkinoinnilla käynnistynyttä joukkorahoituskampanjaa. Kelosound käyttää joukkorahoituskampanjan toteuttamiseen Indiegogon alustaa, johon liittyy mielenkiintoisia ominaisuuksia, kuten yksilöidyt hinnat VIP-asiakkaille.

Kyseessä on vastikepohjainen joukkorahoituskampanja, joten uusi puolivuotiskausi käynnistyy suunnitellusti

maanantai 12. heinäkuuta 2021

Miksi joukkorahoitus

Joukkorahoituksen avulla saa pyörät pyörimään ja se on koko ajan kasvava rahoituksen ala. Mikä tekee joukkorahoituksesta erityistä ja miksi joukkorahoitus kannattaa? 

Joukkorahoitus rakentaa idean näkyvyyttä ja ruokkii kasvualustaa

Hyvä esimerkki pohjan rakentamisesta on Kvääristön baari-kahvila, josta kerroin kesäkuussa tässä blogissa. Tätä kirjoittaessa he ovat myyneet jo yli 50 kappaletta 20 euron lahjakorttia, yli 10 kappaletta 4x20 euron lahjakortteja, kolme kertaa vuoden kahvit tai teet sekä 35 paikkaa avajaisiinsa. Yksittäisiä lahjakortteja 20 euron on jo myyty yli sata kappaletta, vaikka paikalla ei ole edes vielä osoitetta. Kyseiset henkilöt ovat lisäksi keskimääräistä asiakasta todennäköisempiä kertomaan ideasta eteenpäin ja kutsumaan tuttaviaan rahoittamaansa kahvilaan. 

Kvääristö on vajaassa kahdessa viikossa kerännyt Instagramissa uusia seuraajia melkein 300 lisää ja Facebookissa noin 200 lisää. He ovat tuottaneet molempiin kanaviin samanlaista viestintään mm. liittyen usein kysyttyihin kysymyksiin sekä esitelleet tiimiä idean taustalla. Lisäksi he ovat vastailleet ihmisten kysymyksiin julkisesti, mikä entisestään ruokkii some-alustojen algoritmeja samalla tuottaen hankkeesta kiinnostuneille enemmän luettavaa.

Kuvakaappaus Kvääristön Instagram-tililtä

Jos rahoitusta päättäisi metsästää perinteisiltä sijoittajilta, niin aika olisi kulunut tapaamisten sopimiseen, idean pitchaamiseen ja laskelmien tekemiseen. Keskustelut tapahtuisivat suljettujen ovien takana ja jos niistä haluaisi koostaa avoimia vastauksia, niin niistä täytyisi pitää erikseen kirjaa. Lisäksi monet sijoitukseen liittyvistä kysymyksistä eivät yksinkertaisesti kiinnosta ihmisiä, joilla ei ole minkäänlaista mahdollisuutta sijoittaa. Jos rahoitus löytyisi, niin seuraavaksi pitäisi aloittaa markkinointi. 

Joukkorahoituksella nappaa useamman kärpäsen yhdellä iskulla: idean markkinointi, rahoituksen hakeminen sekä markkinatutkimus tapahtuvat rinnakkain. Markkinatutkimuksella selvitetään ovatko ihmiset ylipäänsä innostuneita ideasta. 

Joukkorahoituksen kynnys on matalampi

Suurimmalla osalla ei ole suuria summia ylimääräistä rahaa mielenkiintoisten ideoiden rahoitukseen. Suurin osa ei myöskään tunne kovin montaa henkilöä, jolla olisi suuria summia ylimääräistä mielenkiintoisten ideoiden rahoitukseen. Sen sijaan useimmat tuntevat lukuisia ihmisiä, jotka voisivat tukea hyvää ideaa muutamalla kympillä tai jopa satasella.

Kvääristö on kerännyt 119 mesenaattia ja 5860 euroa 12.7.2021 mennessä

Mahdollisia tukijoita, rahoittajia ja asiakkaita on siis paljon enemmän. Onko helpompi löytää ihminen/yhteisö joka antaa 10.000 euroa kuin 500 jotka antavat 20 euroa? Ja millä ehdoin sen kymppitonnin saa? On varmasti helpompi myydä 500 kappaletta 20 euron arvoisia lahjakortteja kuin yksi 10.000 euron lahjakortti. Saadakseen kymppitonnin pitää todennäköisesti luopua jostain enemmästä. 

Joukkorahoitus on vaihtoehto silloinkin, kun alalla ei ole sijoittajia

Toki on myös ihmisiä, erilaisia enkeli- ja pääomasijoittajia, sekä yhteisöjä, niin yrityksiä kuin yhdistyksiä ja säätiöitäkin, jotka ovat erikoistuneet ideoiden rahoittamiseen niiden eri kypsyysvaiheissa. Monilla rahoittajilla, joilla on suuria summia mielenkiintoisten ideoiden rahoitukseen, on usein tarkat kriteerit ja käytännöt ennen kuin luopuvat rahoistaan. 

Idea ei välttämättä yksinkertaisesti täytä oikeita kriteerejä. Baari-kahvila, kirja tai elokuva ei saa rahoitusta kestävän teknologian start-up rahastosta, eikä innovatiivinen energiaratkaisu kulttuurirahastolta. 

Kaikki rahoittajat eivät ole kiinnostuneet sinun tarinasta ja sinun tavasta kertoa asiasta, vaan haluavat määrämuotoisen hakemuksen. Erilaiset laskelmat ja raportoinnin joutuu useimmiten tekemään myös rahoittajan edellyttämällä tavalla. Tämä on erityisen yleistä kulttuurialaa tukevissa säätiöissä ja rahastoissa. Käytännöt eivät aina ole yhtenäisiä, joten hakeaksesi monesta paikasta voit joutua tekemään useita kertoja saman asian eri tavalla. 
Kuvakaappaus Kvääristön Instagram-tililtä.

Vaikka idealle ei olisi selkeää rahoittajaa, voit kertoa omin sanoin ideasi ja tarinasi sekä vedota suureen yleisöön joukkorahoituksen voimin. 

Joukkorahoitus voi olla ponnahduslauta

Joukkorahoitus on hyvä tapa testata toimiiko idea, onko sille kysyntää ja tarvetta. Jos joku on valmis luopumaan rahoistaan, hän on kiinnostuneempi ja sitoutuneempi kuin vaikkapa ilman velvoitteita kyselyyn osallistunut henkilö. 

Jokainen ennakkoon myyty tuote on ihan oikeaa liikevaihtoa, ei vain rahoitusta. Kerätty rahoitus ja/tai liikevaihto toimii väylänä ja takeena suurempia rahoituksia haettaessa, vaikkapa Business Finlandin (entisen Tekesin) lainoja. 

Ja siinäkin tapauksessa, että joukkorahoituksen kerääminen ei onnistu, sen tuoma näkyvyys voi avata uusia mahdollisuuksia. Tästä hyvä esimerkki on Lasten ja nuorten puutarhayhdistyksen Vihreän Oksan Verstaan joukkorahoituskampanja. Heidän kampanja kasvutunnelin hankkimiseksi ei kerännyt minimitavoitetta. Kampanjan huomannut Schetelig Oy päätti juhlavuotensa kunniaksi lahjoittaa kasvutunnelin yhdistykselle

Lisää sisältöä Kvääristöstä:


maanantai 5. heinäkuuta 2021

Päivitys, joka käsittelee blogia

MAINOS. Teksti sisältää loppua kohden Plantuin alennuskoodin se on JUSSIKOIRANEN ja saat sillä 20% alennuksen ja minä saan komission Plantuilta.

Olen julkaissut joulukuusta 2020 alusta lähtien kerran viikossa blogitekstin ja joinain kuukausina joitain extra-päivityksiä, kuten viime viikolla Pride-viikon kunniaksi kirjoitin Kvääristön joukkorahoituskampanjasta, jossa haetaan rahoitusta Queer-henkisen kahvila-baarin perustamista varten. 

Joukkorahoitusaiheisia tekstejä olen julkaissut nyt 46 tämä teksti mukaan lukien. Suurin panostukseni blogin eteen on liittynyt sisällön eli näiden tekstien tuottamiseen. Julkaisen tekstit maanantai-iltaisin, mutta maanantain sijaan suosituin aika vierailla blogissani näyttää olevan tiistai. Tiistain kävijäpiikki viittaisi siihen, että blogilla on muutamia säännöllisiä lukijoita, mikä tietysti ilahduttaa.

Ylivoimaisesti suosituin tekstini oli pohdintaa Mad Heidi-elokuvaan sijoittamisesta. Elokuvan tuottaja jakoi linkin tekstiini, mikä toi lyhyessä ajassa ison piikin kävijöitä. Sen jälkeen olen säännöllisesti tehnyt päivityksiä liittyen Mad Heidiin ja linkittänyt aikaisempiin teksteihini aiheesta ja ne ovat pysyneet suosittuina sekä tuoneet kävijöitä myös vanhempiin teksteihin.  

Toiseksi ja kolmanneksi suosituimmat tekstit käsittelivät vuoden 2020 joukkorahoitussijoituksiani (klikin säästämiseksi sijoitin Mad Heidi elokuvaan sekä vaateyritys Rekkiin) sekä sitä miten joukkorahoituskampanja epäonnistuu. Molemmat tekstit ovat keränneet yksittäisiä käyntejä pitkään julkaisunsa jälkeen, pääosin todennäköisesti myöhempien linkitysten kautta.

Blogin kehityskohteita

Markkinoinnissa olen tarttunut mahdollisuuksiin kertoa blogista satunnaisissa tilanteissa, joissa se on ollut luontevaa ja jopa liittänyt linkin johonkin teksteihin. Jokainen verkossa tehty markkinointikerta on tuonut lisää liikennettä blogiin. Markkinointia voisin tehdä huomattavasti enemmän. 

Hakukoneoptimoinnissakin olisi panostettavaa. Vaikka ihminen etsisi tietoa joukkorahoituksesta, niin blogiini ei helposti törmää, muuta kuin harvinaisemmilla "long tail" -hakusanoilla. 

Blogger on toiminut tyydyttävästi blogialustana.  

Suunnantarkistusta?

Oman käsitykseni mukaan olen käsitellyt tässä blogissa joukkorahoitusta pääasiassa pääoma- eli sijoituspohjaisten joukkorahoituskampanjoiden näkökulmasta. Sijoitusten alle menevät myös lainamuotoiset joukkorahoitukset. Niistä olen kirjoittanut verrattain hyvin vähän, vaikka Oma Maan lainapiiri saikin useamman tekstin. Tarkoitukseni ei kuitenkaan ole pitää sijoitusblogia.

Tavoitteeni tälle on ollut tarjota tietoa joukkorahoituksen kentästä yleisesti. Olen puhunut joukkorahoituksen eri muodoista (listaten ensin neljä ja sitten muistaen viidennen), olen kirjoittanut seminaarikokemuksista ja jakanut omia sekä muiden vinkkejä alasta. 

Pyrin nostamaan syksyllä sijoitusten rinnalle enemmän vastikepohjaisia joukkorahoituskampanjoita, sillä ne ovat yleisimpiä joukkorahoituskampanjoiden saralla, vaikka sijoituspuolen joukkorahoituksissa liikkuu ainakin kotimaassa paljon suuremmat summat.  

Blogin painotus on ollut pitkälti kotimainen. Olen halunnut tuottaa tietoa joukkorahoituksesta nimenomaan suomeksi ja suomalaisesta näkökulmasta käsin, koska näkisin mielelläni joukkorahoituksen saavan lisää tuulta alleen ja yleistyvän rahoitusmuotona, demokraattisen luonteensa takia. 

Sisältöideoita ei ole koskaan liikaa

Minulla on runsaasti sisältöideoita. Olen väläyttänyt mahdollisuutta kirjoittaa Iron Sky - the coming race: sensuroimaton syntytarina -kirjasta, joka on ensimmäisiä kotimaisia joukkorahoitusta käsitteleviä kirjoja. 

Minulla on ollut pitkään tarkoitus kirjoittaa Plantuista, minulla on sitä varten affiliate-koodikin JUSSIKOIRANEN, jolla saat -20% alennuksen Plantuin tuotteista. Varsinaista tekstiä ei vain ole toistaiseksi syntynyt, joten koodi on nyt aluksi tässä, kuten alun MAINOS-tekstistä ehkä huomasitkin. 

Mad Heidiin voisi olla aika tehdä katsaus, koska projekti on edennyt ja superfani Scott on tehnyt uuden videon.

Ihana lukijani: olisiko sinulla ideoita tai toiveita tähän blogiin liittyen?