maanantai 5. heinäkuuta 2021

Päivitys, joka käsittelee blogia

MAINOS. Teksti sisältää loppua kohden Plantuin alennuskoodin se on JUSSIKOIRANEN ja saat sillä 20% alennuksen ja minä saan komission Plantuilta.

Olen julkaissut joulukuusta 2020 alusta lähtien kerran viikossa blogitekstin ja joinain kuukausina joitain extra-päivityksiä, kuten viime viikolla Pride-viikon kunniaksi kirjoitin Kvääristön joukkorahoituskampanjasta, jossa haetaan rahoitusta Queer-henkisen kahvila-baarin perustamista varten. 

Joukkorahoitusaiheisia tekstejä olen julkaissut nyt 46 tämä teksti mukaan lukien. Suurin panostukseni blogin eteen on liittynyt sisällön eli näiden tekstien tuottamiseen. Julkaisen tekstit maanantai-iltaisin, mutta maanantain sijaan suosituin aika vierailla blogissani näyttää olevan tiistai. Tiistain kävijäpiikki viittaisi siihen, että blogilla on muutamia säännöllisiä lukijoita, mikä tietysti ilahduttaa.

Ylivoimaisesti suosituin tekstini oli pohdintaa Mad Heidi-elokuvaan sijoittamisesta. Elokuvan tuottaja jakoi linkin tekstiini, mikä toi lyhyessä ajassa ison piikin kävijöitä. Sen jälkeen olen säännöllisesti tehnyt päivityksiä liittyen Mad Heidiin ja linkittänyt aikaisempiin teksteihini aiheesta ja ne ovat pysyneet suosittuina sekä tuoneet kävijöitä myös vanhempiin teksteihin.  

Toiseksi ja kolmanneksi suosituimmat tekstit käsittelivät vuoden 2020 joukkorahoitussijoituksiani (klikin säästämiseksi sijoitin Mad Heidi elokuvaan sekä vaateyritys Rekkiin) sekä sitä miten joukkorahoituskampanja epäonnistuu. Molemmat tekstit ovat keränneet yksittäisiä käyntejä pitkään julkaisunsa jälkeen, pääosin todennäköisesti myöhempien linkitysten kautta.

Blogin kehityskohteita

Markkinoinnissa olen tarttunut mahdollisuuksiin kertoa blogista satunnaisissa tilanteissa, joissa se on ollut luontevaa ja jopa liittänyt linkin johonkin teksteihin. Jokainen verkossa tehty markkinointikerta on tuonut lisää liikennettä blogiin. Markkinointia voisin tehdä huomattavasti enemmän. 

Hakukoneoptimoinnissakin olisi panostettavaa. Vaikka ihminen etsisi tietoa joukkorahoituksesta, niin blogiini ei helposti törmää, muuta kuin harvinaisemmilla "long tail" -hakusanoilla. 

Blogger on toiminut tyydyttävästi blogialustana.  

Suunnantarkistusta?

Oman käsitykseni mukaan olen käsitellyt tässä blogissa joukkorahoitusta pääasiassa pääoma- eli sijoituspohjaisten joukkorahoituskampanjoiden näkökulmasta. Sijoitusten alle menevät myös lainamuotoiset joukkorahoitukset. Niistä olen kirjoittanut verrattain hyvin vähän, vaikka Oma Maan lainapiiri saikin useamman tekstin. Tarkoitukseni ei kuitenkaan ole pitää sijoitusblogia.

Tavoitteeni tälle on ollut tarjota tietoa joukkorahoituksen kentästä yleisesti. Olen puhunut joukkorahoituksen eri muodoista (listaten ensin neljä ja sitten muistaen viidennen), olen kirjoittanut seminaarikokemuksista ja jakanut omia sekä muiden vinkkejä alasta. 

Pyrin nostamaan syksyllä sijoitusten rinnalle enemmän vastikepohjaisia joukkorahoituskampanjoita, sillä ne ovat yleisimpiä joukkorahoituskampanjoiden saralla, vaikka sijoituspuolen joukkorahoituksissa liikkuu ainakin kotimaassa paljon suuremmat summat.  

Blogin painotus on ollut pitkälti kotimainen. Olen halunnut tuottaa tietoa joukkorahoituksesta nimenomaan suomeksi ja suomalaisesta näkökulmasta käsin, koska näkisin mielelläni joukkorahoituksen saavan lisää tuulta alleen ja yleistyvän rahoitusmuotona, demokraattisen luonteensa takia. 

Sisältöideoita ei ole koskaan liikaa

Minulla on runsaasti sisältöideoita. Olen väläyttänyt mahdollisuutta kirjoittaa Iron Sky - the coming race: sensuroimaton syntytarina -kirjasta, joka on ensimmäisiä kotimaisia joukkorahoitusta käsitteleviä kirjoja. 

Minulla on ollut pitkään tarkoitus kirjoittaa Plantuista, minulla on sitä varten affiliate-koodikin JUSSIKOIRANEN, jolla saat -20% alennuksen Plantuin tuotteista. Varsinaista tekstiä ei vain ole toistaiseksi syntynyt, joten koodi on nyt aluksi tässä, kuten alun MAINOS-tekstistä ehkä huomasitkin. 

Mad Heidiin voisi olla aika tehdä katsaus, koska projekti on edennyt ja superfani Scott on tehnyt uuden videon.

Ihana lukijani: olisiko sinulla ideoita tai toiveita tähän blogiin liittyen?

Ei kommentteja: