Joukkorahoituksella hankitaan rahoitusta ennaltamääriteltyä projektia varten suureen yleisöön vedoten. Rahoitus haetaan joukkorahoituskampanjalla.
Joukkorahoituskampanjat voi jakaa karkeasti neljään eri
muotoon:
Tuotepohjaisiin kampanjoihin
Pääomapohjaisiin kampanjoihin
Lainapohjaisiin kampanjoihin
Lahjoituspohjaisiin kampanjoihin
Tuotepohjaiset kampanjat
Tuotepohjaisessa kampanjassa rahaa haetaan vastikkeita vastaan.
Puhutaan myös lahja- ja palkintopohjaisista kampanjoista, englanninkielisissä palveluissa
käytetään usein termejä reward tai perk.
Tuote liittyy yleensä kiinteästi projektiin, jota varten
rahoitusta ollaan hakemassa. Elokuvaprojektin joukkorahoituskampanjassa luonteva
tuote olisi esimerkiksi ensi-iltaliput.
Yleistä tuotepohjaisissa kampanjoissa on, että tarjolla on
valittavana useampia tuotteita, jotka ovat jollain parannuksia ns. pohjatuotteeseen.
Ensi-iltalippujen esimerkkiä jatkaakseni yksi tuote olisi ensi-iltalippu,
toinen tuote olisi ensi-iltalippu + popcorn ja juoma, kolmantena ensi-iltalippu
+ popcorn ja juoma + keskustelutilaisuus ohjaajan kanssa.
Pääomapohjaiset kampanjat
Pääomapohjaisessa kampanjassa hankitaan käyttöpääomaa kassaan
tarjoamalla kampanjaan osallistuville osuutta yhtiöstä. Yleisimmin tämä
tapahtuu osakeantina ja osallistujat pääsevät yhtiön osakkeenomistajaksi.
Joukkorahoitusta hyödyntävät yritykset ovat useimmiten liiketoimintansa
alkuvaiheessa, mutta poikkeuksiakin löytyy. On tärkeä huomata, että osakkeilla
ei ole olemassa aktiivista jälkimarkkinaa eli niitä ei välttämättä ole helppo
myydä missään.
Osakkeisiin tai omistajuuteen saattaa myös liittyä erityisiä
ehtoja, joita perinteisiin pörssiyhtiöiden osakkeisiin ei liity. Ehdot voivat
olla suoraan osakkeissa tai erillisessä osakassopimuksessa.
Lainapohjaiset kampanjat
Lainapohjaisessa kampanjassa projektille pyritään lainaamaan
rahaa. Kampanjaan osallistuville tarjotaan kiinteä korko rahoilleen tietyn ajan
kuluttua. Esimerkiksi luvataan 5% korko kahden vuoden kuluttua.
Lainapohjaisissa kampanjoissakin voi olla erityisiä tasoja
ja ehtoja, mutta useimmiten ne ovat suoraviivaisia. Jos kampanja ja myöhemmin projekti
onnistuu, niin osallistuja saa rahansa takaisin luvatun koron kera.
Lahjoituspohjaiset kampanjat
Lahjoituspohjaisessa kampanjassa pyydetään rahaa ilman vastiketta.
Osallistuja saa siis hyvän mielen ja ilon onnistuneesta projektista.
Lahjoituspohjaiset kampanjat eivät ole Suomessa kovin
yleisiä Suomen rahankeräyslain takia. Rahankeräyslakia myös tulkitaan varsin tiukasti
Suomessa ja esimerkiksi vähäarvoiset vastikkeet voidaan tulkita lahjoituksen
pyytämiseksi vastikkeetta.
Lahjoitusten pyytämiseen eli rahan keräämiseen tarvitaan
lupa, jota voi hakea poliisihallitukselta. Luvan voi käytännössä saada yleishyödyllinen
yhdistys tai säätiö. Liiketoimintaa harjoittavat yritykset eivät voi saada
rahankeräyslupaa.
Tuore rahankeräyslaki astui voimaan 1.3.2020. Uudessa laissa
tietyin edellytyksin pienkeräyksen voi käynnistää myös joukko
yksityishenkilöitä.
Harkitse ennen kuin alat suunnitella lahjoituspohjaista joukkorahoituskampanjaa
ja selvitä voitko saada rahankeräysluvan.
Hybridikampanjat
Hybridikampanja on kampanja, joka sekoittaa elementtejä. Toisissa
kampanjoissa elementtien yhdistäminen on luontevampaa ja helpompaa.
Esimerkiksi yhdysvaltalaisessa Kickstarter palvelussa
kaikissa kampanjoissa on mahdollisuus sekä tuotteisiin että lahjoituksiin. Keskeistä
kampanjoissa on kuitenkin tuote ja sen ennakkomyynti rahoituksen hankkimiseksi.
Pääomapohjaisiin joukkorahoituskampanjoihin voidaan yhdistää
tuote-etuja, jos se sopii rahoitettavaan liiketoimintaan. Varsinkin pienpanimo
ja -tislaamoiden kampanjoissa on monesti tarjottu porrastettuja tuote-etuja tai
alennuksia suurempia sijoituksia varten.
Yhtä projektia varten voi olla myös useampia rinnakkaisia tai peräkkäisiä kampanjoita. Esimerkiksi ensin toteutetaan tuotepohjainen joukkorahoituskampanja, jolla todistetaan ja testataan tuotteen kysyntä sekä luodaan tietoisuutta. Sitten tehdään lainapohjainen kampanja, jolla projekti voidaan toteuttaa isompana tai nopeammin.
Huom. kaikki joukkorahoituksen muotoihin liittyy riskejä. Projektit eivät välttämättä rahoituksesta huolimatta toteudu, ne eivät ehkä onnistu suunnitellussa mittakaavassa tai tuota odotettuja tuottoja. Kampanjoilla voi tulla vaikeuksia joidenkin lupauksien pitämisessä, koska niiden toteuttaminen onkin ennakoitua kalliimpaa tai hankalampaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti