maanantai 16. marraskuuta 2020

Joukkorahoituksen neljä muotoa

 

Joukkorahoituksella hankitaan rahoitusta ennaltamääriteltyä projektia varten suureen yleisöön vedoten. Rahoitus haetaan joukkorahoituskampanjalla.

Joukkorahoituskampanjat voi jakaa karkeasti neljään eri muotoon:

Tuotepohjaisiin kampanjoihin

Pääomapohjaisiin kampanjoihin

Lainapohjaisiin kampanjoihin

Lahjoituspohjaisiin kampanjoihin


Tuotepohjaiset kampanjat

Tuotepohjaisessa kampanjassa rahaa haetaan vastikkeita vastaan. Puhutaan myös lahja- ja palkintopohjaisista kampanjoista, englanninkielisissä palveluissa käytetään usein termejä reward tai perk.

Tuote liittyy yleensä kiinteästi projektiin, jota varten rahoitusta ollaan hakemassa. Elokuvaprojektin joukkorahoituskampanjassa luonteva tuote olisi esimerkiksi ensi-iltaliput.

Yleistä tuotepohjaisissa kampanjoissa on, että tarjolla on valittavana useampia tuotteita, jotka ovat jollain parannuksia ns. pohjatuotteeseen. Ensi-iltalippujen esimerkkiä jatkaakseni yksi tuote olisi ensi-iltalippu, toinen tuote olisi ensi-iltalippu + popcorn ja juoma, kolmantena ensi-iltalippu + popcorn ja juoma + keskustelutilaisuus ohjaajan kanssa.

 

Pääomapohjaiset kampanjat

Pääomapohjaisessa kampanjassa hankitaan käyttöpääomaa kassaan tarjoamalla kampanjaan osallistuville osuutta yhtiöstä. Yleisimmin tämä tapahtuu osakeantina ja osallistujat pääsevät yhtiön osakkeenomistajaksi.

Joukkorahoitusta hyödyntävät yritykset ovat useimmiten liiketoimintansa alkuvaiheessa, mutta poikkeuksiakin löytyy. On tärkeä huomata, että osakkeilla ei ole olemassa aktiivista jälkimarkkinaa eli niitä ei välttämättä ole helppo myydä missään.

Osakkeisiin tai omistajuuteen saattaa myös liittyä erityisiä ehtoja, joita perinteisiin pörssiyhtiöiden osakkeisiin ei liity. Ehdot voivat olla suoraan osakkeissa tai erillisessä osakassopimuksessa.  

 

Lainapohjaiset kampanjat

Lainapohjaisessa kampanjassa projektille pyritään lainaamaan rahaa. Kampanjaan osallistuville tarjotaan kiinteä korko rahoilleen tietyn ajan kuluttua. Esimerkiksi luvataan 5% korko kahden vuoden kuluttua.

Lainapohjaisissa kampanjoissakin voi olla erityisiä tasoja ja ehtoja, mutta useimmiten ne ovat suoraviivaisia. Jos kampanja ja myöhemmin projekti onnistuu, niin osallistuja saa rahansa takaisin luvatun koron kera.

 

Lahjoituspohjaiset kampanjat

Lahjoituspohjaisessa kampanjassa pyydetään rahaa ilman vastiketta. Osallistuja saa siis hyvän mielen ja ilon onnistuneesta projektista.  

Lahjoituspohjaiset kampanjat eivät ole Suomessa kovin yleisiä Suomen rahankeräyslain takia. Rahankeräyslakia myös tulkitaan varsin tiukasti Suomessa ja esimerkiksi vähäarvoiset vastikkeet voidaan tulkita lahjoituksen pyytämiseksi vastikkeetta.

Lahjoitusten pyytämiseen eli rahan keräämiseen tarvitaan lupa, jota voi hakea poliisihallitukselta. Luvan voi käytännössä saada yleishyödyllinen yhdistys tai säätiö. Liiketoimintaa harjoittavat yritykset eivät voi saada rahankeräyslupaa.

Tuore rahankeräyslaki astui voimaan 1.3.2020. Uudessa laissa tietyin edellytyksin pienkeräyksen voi käynnistää myös joukko yksityishenkilöitä.

Harkitse ennen kuin alat suunnitella lahjoituspohjaista joukkorahoituskampanjaa ja selvitä voitko saada rahankeräysluvan.

Lue lisää rahankeräysluvasta.

 

Hybridikampanjat

Hybridikampanja on kampanja, joka sekoittaa elementtejä. Toisissa kampanjoissa elementtien yhdistäminen on luontevampaa ja helpompaa.

Esimerkiksi yhdysvaltalaisessa Kickstarter palvelussa kaikissa kampanjoissa on mahdollisuus sekä tuotteisiin että lahjoituksiin. Keskeistä kampanjoissa on kuitenkin tuote ja sen ennakkomyynti rahoituksen hankkimiseksi.

Pääomapohjaisiin joukkorahoituskampanjoihin voidaan yhdistää tuote-etuja, jos se sopii rahoitettavaan liiketoimintaan. Varsinkin pienpanimo ja -tislaamoiden kampanjoissa on monesti tarjottu porrastettuja tuote-etuja tai alennuksia suurempia sijoituksia varten.

Yhtä projektia varten voi olla myös useampia rinnakkaisia tai peräkkäisiä kampanjoita. Esimerkiksi ensin toteutetaan tuotepohjainen joukkorahoituskampanja, jolla todistetaan ja testataan tuotteen kysyntä sekä luodaan tietoisuutta. Sitten tehdään lainapohjainen kampanja, jolla projekti voidaan toteuttaa isompana tai nopeammin.  

Kaikkiin kampanjoihin liittyy riskejä

Huom. kaikki joukkorahoituksen muotoihin liittyy riskejä. Projektit eivät välttämättä rahoituksesta huolimatta toteudu, ne eivät ehkä onnistu suunnitellussa mittakaavassa tai tuota odotettuja tuottoja. Kampanjoilla voi tulla vaikeuksia joidenkin lupauksien pitämisessä, koska niiden toteuttaminen onkin ennakoitua kalliimpaa tai hankalampaa. 

Ei kommentteja: