Huom. Jutun yhteyteen linkitetty videoklippi, varsinainen elokuva ja sen markkinointimateriaali sisältää runsaasti väkivaltaa. Videot ovat Youtubesta ja niissä on ikärajoitus hyvästä syystä.
Olen pohtimassa sijoitusta Mad Heidi -elokuvaan. Olen jo aika varma siitä, että teen sijoituksen, epävarma olen vielä sijoituksen suuruudesta.
Kerroin aikaisemmassa tekstissäni markkinointikampanjan tärkeydestä ja halusin kirjoittaa pienen analyysin Mad Heidin joukkorahoituskampanjoinnista.
Perustiedot
Projektin tarkoitus on tuottaa ja levittää Mad Heidi -elokuva keräten rahoitus hybridikampanjalla. He hakevat rahoitusta vastikkeita sekä sijoituksia vastaan. Mad Heidi mainostaa olevansa ensimmäisen swissploitaatio elokuva. Leffa yhdistää Sveitsin ikonisen Heidi-hahmon ja verisen kamppailun vapauden puolesta totalitarismia ja rasismia vastaan.
Tavoitteena on kerätä sijoituksia vähintään miljoona ja korkeintaan kaksi miljoonaa Sveitsin frangia vuoden 2020 loppuun mennessä. Aloin seurata projektia kaksi kuukautta sitten, kun kuulin siitä Iron Skyn Youtube-kanavalla.
Ymmärtääkseni elokuvan pohjatyö ja teaser traileri on tuotettu aikaisemmin toteutetulla vastikepohjaisella joukkorahoituskampanjalla. Voidaan ajatella, että vastikepohjainen joukkorahoituskampanja on jatkuvana käynnissä, koska tuotteita voi yhä ostaa verkkokaupan kautta.
Katso elokuvan teaser traileri Youtubessa! Huom. Sisältää väkivaltaa.
Sähköpostilista ja 27 automatisoitua sähköpostia
Tilasin digitaalisen sijoittajaesitteen saman tien, kun löysin elokuvan joukkorahoituskampanjan. Esitettä ei voi ladata suoraan vaan se pitää tilata sähköpostiin. Tämä on hyvä tapa kerätä kiinnostuneilta yhteystiedot, vaikka pieni prosentti voikin sen kokea epämiellyttäväksi.
Monikanavaisuus
Sijoittajat eivät sijoita tuotantoyhtiön osakkeisiin, vaan tuotto-osuuksiin, jotka kerryttävät omistajalle tuottoa julkaisusta seuraavat seitsemän vuotta. Tutustu sijoitukseen kampanjan sivuilla. Ostamalla useampia tuotto-osuuksia on mahdollista saada erilaisia ylimääräisiä palkkioita.
Jos lukeminen ei ole sinun juttusi, niin sivulta löytyy myös peli, jota pelaamalla elokuva, joukkorahoituskampanjan idea sekä sijoitus selitetään yksinkertaisella ja viihdyttävällä tavalla.
Jos pelikään ei ole juttusi, niin heillä on Youtubessa useita videoita aiheesta.
Sijoituskampanja käynnistettiin tiedotustilaisuudella Zurichin elokuvafestivaalien yhteydessä, jossa oli yleisöä paikalla ja tilaisuus striimattiin.
Kampanjan tietojen täydentäminen
Olin yhteydessä sijoittajille tarjottuun sähköpostiin ja tiedustelin tarkemmin sijoituksen tuottopuolesta. Heillä on mielenkiintoinen ja kunnianhimoinen suunnitelma pääosin digitaaliseen levitykseen sekä tuotonjakoon, joka näinä aikoina ei ole ollenkaan hölmömpi ajatus.
Elokuvien bisnespuoli varsinkaan digitaalisen jakelun osalta ei ole mitenkään tuttua, vaikka harrastan elokuvien katselua ja elokuvafestareita, joten esitin tähän liittyen joukon kysymyksiä ja pohdintojani.
Osittain vastauksena kysymyksiini he julkaisivat suuntaa antavan laskurin, jolla voi arvioida potentiaalisia tappioita ja tuottoja. Plussaa laskuri saa siitä, että se laskee ja näyttää myös tappiot. Olen törmännyt toisenlaisiinkin laskureihin.
Laskurissa on arvioitu, että suoraan myyty katselukerta on noin neljä kertaa arvokkaampi kuin katselut muilla alustoilla.
Runsaan 40 minuutin videolla idean isä Johannes Hartmann ja tuottaja Tero Kaukomaa keskustelevat elokuva-alasta, Iron Skystä, piratimista ja jakelusuunnitelmista.
Olenko tekemässä sijoitusta vai hyväntekeväisyyttä?
Olen yhä vaiheessa pohdintani kanssa. Elokuva herättää varmasti kansainvälistä mielenkiintoa, mutta sen vahva markkina tulee olemaan Sveitsi ja ehkä osittain saksankielinen Eurooppa. Laskurin lisäksi tiimi on tehnyt kolme skenaariota menestyksestä. Oli hauska huomata, että alustavat arvio erityisesti katsojakunnasta tuntuu noudattelevan heidän arvioita.
Matalan arviona mukaan leffa saisi vain 150.000 katsojaa, joista puolet tulisi Sveitsistä ja puolet muualta. Arviossa katsojista 80% katsoo sen leffan omalta alustalta ja 20% muilla alustoilla. Tällöin sijoittajan tappio olisi hiukan yli 50%. Vaikka katsojamäärä tuplaantuu, tuotanto olisi edelleen tappiollinen. Pidän 150.000 ja jopa 300.000 ihan mahdollisina määrinä, sillä tätä kirjoittaessa leffan japanilainen traileri on saanut yli 40.000 katselukertaa.
Tässä vaiheessa on hyvin vaikea arvioida potentiaalisia katsojamääriä. Seitsemän vuotta on myös pitkä aika kerryttää tuottoja ja elokuva ehtii saada useammankin kerran uuden elämän uusilla alustoilla.
Facebookin sijoituskerhossa oli keskustelua siitä, ovatko joukkorahoituskampanjat sijoituksia, huijauksia vai hyväntekeväisyyttä. Jatkan vielä jaakobinpainia sen suhteen näenkö tässä ensisijaisesti sijoituksen vai siistin projektin, jossa haluan olla mukana.
Toim. huom. Päädyin sijoittamaan Mad Heidi -elokuvaan 29.12.2020. Olen kirjoittanut lisää Mad Heidin joukkorahoituskampanjasta näissä teksteissä:
Jatkuva rahoituskierros - Mad Heidi 3.5.2021
Mad Heidi saavutti minimitavoitteensa 1.4.2021
Mad Heidi päivitys: Sijoita ja Scott maksaa loput 16.3.2021
Mad Heidi päivitys: Sijoitus sitouttaa 22.1.2021
2020 uudet joukkosijoitukset 31.12.2020
Sijoittaisinko Mad Heidiin? 21.12.2020
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti