maanantai 2. elokuuta 2021

Joukkorahoituskampanjan loppukiri

Joukkorahoituskampanjan loppuun vieminen ansaitsee kunnon loppukirin. Onnistunutta loppukiriä varten kampanjan mainostusta lisätään. Kampanjan aikana kertynyttä materiaalia voi tässä vaiheessa kierrättää muistutuksena.

Mainostamiseen liittyy kliseinen sanonta, että siinä vaiheessa, kun alat itse kyllästyä mainostamiseen, olet vasta aloittanut. Vaikka sanonta on klisee, niin omakohtainen kokemukseni mukaan se on myös totta. 

Tarkistaakseni asian menin katsomaan Kvääristön Instagramin. Olenhan Kvääristön aktiivinen seuraaja? Tässäkin blogissa olen viitannut heidän kampanjaan jo ainakin kaksi kertaa? Totta kai minä olen hyvin perillä? 

Kuvakaappaus Kvääristön Instagramista 08-02-2021

Väärin! Siellä oli yli 30 postausta, jotka ovat menneet minulta täysin ohi. Siellä oli lisää infoa hankkeesta, julkkissuositteluja, mm.  ja mainokset kolmista eri bileistä. Seuraajamäärä on kolminkertaistunut (ja minä olen yksi seuraajista). En ole hetkeen kuullut heistä, enkä olisi nytkään kuullut, ellen olisi aktiivisesti itse etsinyt tietoa tätä blogia varten.

Silti olen prime-asiakas, aihe iskee ja arvot iskevät omieni kanssa, minkä lisäksi olen joukkorahoitushörhö. Kuten moni muukin, olen kuitenkin lykännyt omaa sitoutumista. 

Mitä useammin kampanja pääsee saman ihmisen verkkokalvoille, korviin ja aivoihin sitä todennäköisemmin hän avaa lompakkonsa ja antaa rahaa kampanjaan. Toiset kuitenkin haluavat ottaa aikansa ennen päätöksentekoa, toiset taas odottavat nähdäkseen miten kampanja etenee. Harmillisen moni kampanjoija kuitenkin luovuttaa ja antaa kampanjan hiipua. 

Vältä kisaväsymys

Hyvällä suunnittelulla ja ennakkositoutumisella voi kuitenkin välttää lannistumisen kesken kampanjan. Sitoutumalla koko kampanja-aikaan ja suunnittelemalla markkinoinnin kampanjan loppuun asti loppukirin jaksaa paremmin, kuin kylmiltään ja valmistautumattomana. 

Loppukiriä varten voi tuottaa monenlaista sisältöä. Viime metreillä on tärkeä mainostaa kampanjan etenemistä ja viimeistään siinä vaiheessa aktiivisesti pyytää ihmisiä mukaan ja lahjoittamaan. Mikään ei ole niin ärsyttävää on kun kampanjan epäonnistuttua tutut tulevat kysymään, että hei mikä se linkki siihen sun joukkorahoituskampanjaan olikaan? Siinä on vaiheessa on liian myöhäistä.

Kertomalla ihmisille, että sinua tarvitaan nyt! saa monia kampanjasta jo kuulleita ihmisiä tukijoiksi sekä edelleen rummutettua uusille ihmisille kampanjasta.  

Vaikka kampanja olisi jo saavuttanut minimitavoitteensa, ei kannata lopettaa, vaan tehdä paras mahdollinen tulos. Jotta mahdollisimman harva kampanjan loputtua, kysyy että hei mikäs se joukkorahoitusjuttu taas olikaan?


Lue lisää Kvääristöstä:

Miksi joukkorahoitus - 12.7.2021

Pride-viikko ja joukkorahoitus - 29.6.2021

Ei kommentteja: