maanantai 10. toukokuuta 2021

Mobidiag ja joukkorahoitus

Huhtikuussa Mobidiag räväytti uutisella, että se myydään Yhdysvaltoihin yli 650 miljoonan euron kauppasummalla. Kyseessä on niin sanottu Exit, jossa pörssilistattu Hologic Inc. ostaa koko Mobidiagin osakekannan sekä kuittaa yhtiön nykyiset velat. Onnittelut kaikille Mobidiagille ja Mobidiagiin sijoittaneille!

Mobidiagin viimeisin joukkorahoituskampanja vuonna 2018 keräsi joukkorahoituspalvelu Springvestin kautta 4 miljoonaa euroa. Tuolloin yhtiön valuaatio oli runsaat 64 miljoonaa euroa. Kolmessa vuodessa joukkorahoitukseen osallistuneet siis käytännössä kymmenkertaisivat sijoituksensa arvon. Springvestin sivujen kautta voit edelleen tutustua vuoden 2018 antiin ja yhtiön perustietoihin.  

Mobidiagin tie menestykseen on kuitenkin ollut paljon pidempi ja he ovat keränneet joukkorahoitusta Springvestin kautta vuonna jo 2015 ja 2016. Yhteensä kolmella kierroksella on kerätty lähes 9,5 miljoonaa euroa. Sitkeimmät joukkorahoittajat ehtivät odottaa sijoitukselleen tuottoja 6 vuotta ja sinä aikana ovat saaneet seurata miten yhtiön kassa on tarvinnut täydennystä ainakin kahdesti. 

Sanon "ainakin kahdesti" sillä on hyvin normaalia, että yhtiöt keräävät lisää rahoitusta osakeanneilla nykyisiltä omistajilta. Nämä annit voivat olla puhtaasti nykyisille omistajille suunnattuja tai niissä yritys pyrkii houkuttelemaan uusia merkittäviä sijoittajia yhtiöön, mutta niiden aikana ei pyritä aktiivisesti vetoamaan suureen yleisöön markkinointikampanjalla. Minulla ei ole Mobidiagin osakkeita, joten en osaa sanoa onko kyseisessä yhtiössä ollut tällaisia rahoituskierroksia.  

Sijoittaminen on kuitenkin pitkäjänteistä toimintaa ja esimerkiksi Helsingin yliopisto teki sijoituksen yhtiöön jo vuonna 2006. Exitin hetkellä Helsingin yliopisto omisti n. 8 prosenttia osakekannasta, joten yliopistolle on tulossa sievoinen potti, mikäli kauppa toteutuu.

Mobidiagin julkaisemasta tiedotteesta ilmenee, että kaupan toteutuminen edellyttää viranomaisten hyväksyntää Suomessa ja Ranskassa sekä muiden tavanomaisten kauppaan liittyvien ehtojen täyttymistä ja kaupan odotetaan toteutuvan heinä-syyskuun aikana vuonna 2021.

Mobidiag on molekyylidiagnostiikkaan erikoistunut yhtiö. Yhtiö on kehittänyt tuotepalettiinsa myös sars-cov2-virustestin.

Törmäsin Mobidiagiin kun oli vastaamassa Sprinvestin ja Osakesäästäjien kyselyyn, jossa haluttiin tietää miten Mobidiagin exit vaikuttaa haluuni sijoittaa listaamattomiin kasvuyhtiöihin. Ohessa kyselystä lainattu kysymys:

" 23) Suomalainen kasvuyhtiö Mobidiag myydään Yhdysvaltoihin jättikauppahinnalla ja sijoittajat saavat erittäin hyvän tuoton. Miten Springvestin kierroksilla olleen Mobidiagin exit vaikuttaa haluusi sijoittaa listaamattomiin kasvuyhtiöihin? *"

Vastasin kysymykseen, että kauppa ei vaikuta suuntaan tai toiseen. Olen mielestäni varsin tietoinen listaamattomiin yhtiöihin ja erityisesti kasvuyhtiöihin liittyvistä riskeistä sekä mahdollisuuksista. Ja kun mietitään taloudellisia mahdollisuuksia, on sijoittaessa tärkeä katsoa yhtiön valuaatiota sekä omia tarkoituksia ja odotuksia. 

Mobidiagin kohdalla voidaan reilusti puhua jättihinnasta. Kyseisen valuaation perusteella Mobidiag on arvokkaampi kuin pörssistä löytyvät Marimekko, Kamux, Rovio tai Tallink (HS 8.4.). Kasvuyhtiöön sijoittamista pohtiessa on hyvä laskea valuaatiolle verrokkeja, minkä arvoinen yhtiö on jos sen arvo kaksinkertaistuu, viisinkertaistuu, kymmenkertaistuu, kaksikymmentäkertaistuu. Tämä voi auttaa hahmottamaan, miten realistisena tuottoisaa sijoitusta voi pitää. 

Oli ilahduttava nähdä Helsingin Sanomien jutussa Springvestin toimitusjohtajan Päivi Malisen sitaatti: ”Kasvuyrityksiin sijoittaminen on hyvin riskialtista. Suosittelen kaikille niihin sijoittaville hajauttamista. Kaikki eivät mene tavoitteisiin, mutta joitakin onnistumisia on aina.”

Hajauttamisen ohella on aina hyvä arvioida tarkkaan sijoitusta ja omia motiiveja sekä odotuksia sijoitukselle. Yleisenä nyrkkisääntönä neuvotaan sijoittamaan vain rahaa, jonka on valmis häviämään. Tämä pätee erityisen hyvin kasvuyhtöihin, koska on hyvin todennäköistä, että vaikka tuottoja jonain päivänä tulisikin, niitä odotellessa rahat ovat yhtä kuin hukassa. Helsingin yliopisto on odottanut tuottoja yhtiöstä yli kymmenen vuotta ja joutuvat odottamaan yhä ainakin muutaman kuukauden.

Lähteinä käytetty:

Helsingin Sanomat, Laura Kukkonen 8.4. Yhdysvaltoihin historiallisen kovalla summalla myyty Mobidiag kehittää Espoossa testejä, joita koko maailma tarvitsee pandemia-aikana

Helsingin Sanomat, Laura Kukkonen 8.4. Suomessa jättimäinen yrityskauppa: Teknologiayhtiö Mobidiag myydään Yhdysvaltoihin yli 660 miljoonalla eurolla

Mobidiag tiedote 8.4. Mobidiag Oy siirtyy yrityskaupassa terveysteknologiayritys Hologic’in omistukseen

Helsingin yliopisto 9.4. Hologic Inc. ostamassa Mobidiagin – Helsingin yliopisto mukana yhtiön kasvutarinassa

Ilta-lehti 9.4., Mika Koskinen Lähes tuntematon suomalainen bioteknologiayritys myydään jättisummalla Yhdysvaltoihin 

Kemia-lehti 12.4.  Amerikkalaisjätti ostaa diagnostiikkayritys Mobidiagin

Springvest - Mobidiagin 2018 anti





maanantai 3. toukokuuta 2021

Jatkuva rahoituskierros - Mad Heidi

Yleensä joukkorahoituskampanjoilla on selkeä loppupäivämäärä ja rahoituskierros toteutetaan lyhyen ajan sisällä. Tähän on monia hyviä syitä. Yksi tärkeä syy liittyy kiinteästi rahoitukseen. Onnistuakseen joukkorahoituskampanja tarvitsee markkinointia. Ja markkinointi taas vaatii resursseja, aikaa ja rahaa luoda ja levittää hyvää sisältöä, aikaa olla yhteyksissä ja vastailla faneille, spektikoille, toimittajille.  

Mitä pidempi kampanja on, sitä enemmän aikaa ja resursseja on varattava kampanjoitiin markkinointiin. Ja jos kampanja ei kaikesta huolimatta toteudu, niin ajalle ja resursseille ei saa mitään korvausta. Jo kerätyt rahat on palautettava kampanjan tukijoille. Jos kampanjan toteuttaa joukkorahoitusalustan kautta, niin alusta huolehtii tästä. Alustat eivät myöskään pääsääntöisesti anna kampanjoijille pääsyä varoihin ennen kuin kampanja on päättynyt. 

Jos kampanja onkin onnistunut?

Tässä blogissa olen puhunut useamman kerran Mad Heidi -elokuvasta. Elokuvan alkuperäinen rahoituskierros jatkuu yhä. Vielä alkuvuodesta tavoitteena oli kerätä vähintään miljoona Sveitsin frangia eli noin miljoona euroa huhtikuun loppuun mennessä. Miljoona oli siis joukkorahoituskampanjan minimitavoite. 

Elokuvan superfani ja suursijoittaja, Scott Cameron, laittoi persoonansa ja rahansa likoon maaliskuun alussa, jotta leffa onnistuisi. Ja kävi niin, että maaliskuun lopussa leffa varmisti minimitavoitteen saavuttamisen.

Laskin saaneeni maaliskuun aikana 15 sähköpostia kampanjalta. Maaliskuun jälkeen viestejä on tullut kolme, joista ensimmäissä he kertoivat, että rahoitus on varmistunut. Luonnollisesti tiimi lähetti myös mediatiedotteen ulos, kun kampanjan saavutti minimitavoitteensa.

He ovat siis vähentäneet markkinointiin ja viestintään käytettävää aikaa. Tosin on mainittava, että maaliskuun mini-kampanjassa oli tavoitteena saada nykyisiä sijoittajia laittamaan hiukan lisää rahaa peliin, jonka sitten tuplataan, joten he ovat voineet siirtää markkinointipanostuksiaan myös muualle. Tiimi on edelleen aktiivinen Discordissa, jossa viestivät niin faneille kuin sijoittajille. Käsitykseni mukaan he ovat kuitenkin viime aikoina keskittyneet enemmän elokuvan tekemiseen kuin varainkeräykseen.

Viimeisimmässä Mad Heidi -blogitekstissäni kerroin, että kampanja jatkuu vielä huhtikuun loppuun. Sen jälkeen tämä on kuitenkin muuttunut.

Tiimi on päättänyt antaa kampanjan jatkua, jotta yhtä uudet ihmiset voivat löytää elokuvan ja halutessaan tulla sijoittajiksi, koska miksipä ei. Kampanjalla on kuitenkin maksimitavoite, 2 miljoonaa Sveitsin frangia sekä takaraja, joka on kymmenen päivää ennen elokuvan ensi-iltaa ja suunnitelma on julkaisulle on 2022. Tavoitteet ovat tärkeitä voitonjaon ja sijoittajien osuuksien kannalta. He ovat olleet suunnitelmastaan avoimia, mikä on myös tärkeää, jotta luottamus kampanjaan ei horju.

Joukkorahoituskampanja joka on saavuttanut minimitavoitteensa on psykologisesti paljon turvallisempi kohde tuelle ja sijoituksille kuin kampanja, jolla on vielä matkaa minimiinsä. Maaliskuun alusta kampanjaan onkin kertynyt lisää rahaa 180.000 CHF:ää vähennetystä markkinoinnista huolimatta. 

Aikaisemmat tekstini Mad Heidistä:

Mad Heidi saavutti minimitavoitteensa 1.4.2021

Mad Heidi päivitys: Sijoita ja Scott maksaa loput 16.3.2021

maanantai 26. huhtikuuta 2021

Pyynikki Brewing Company uutisissa

Kirjoitin viime viikolla panimoihin sijoittamisesta Pyynikki Brewing Companyn tai tuttavallisemmin Pyynikin panimon joukkorahoituskampanjasta, joka jatkuu vielä tämän viikon loppuun.

Pyynikin Brewing Company perui yhtiökokouksensa – osakkeenomistajien vetäytyminen esti suursijoittajalle suunnatun annin - YLE 21.4.2021

Pyynikin Brewing Companyn panimohanke sai uuden käänteen – vuokraa virolaispanimon tamperelaisyrittäjältä - YLE 22.4.2021

Pyynikin panimo perui siis yhtiökokouksensa, jonka päätöksillä piti mahdollistaa uuden suursijoittajan mukaantulo yhtiöön. Osa alkuperäisistä sijoittajista, joilla on hallussaan A-sarjan osakkeita, ei kuitenkaan ollut valmiita hyväksymään ehdotusta, joten yhtiökokous peruttiin. 

Sen jälkeen kyseinen suursijoittaja onkin nyt ostamassa Haljalan panimon ja Pyynikki Brewing Companysta onkin tulossa Haljalassa vain vuokralainen. Sijoittaja on ilmeisesti myös tulossa osakkaaksi avoinna olevan annin ehdoilla. Yhtiökokouksen suunnattu anti taas olisi ollut hänelle edullisempi ehdoiltaan kuin tavalliselle joukkorahoittajalle. 

Toisaalta ensimmäisessä linkkaamistani uutisista kerrotaan, että yhtiö "hakee nyt hänen kanssaan vaihtoehtoisia tapoja sijoituksen toteuttamiseen" ja hänen on tarkoitus nousta yhtiö hallitukseen. Uudemmassa uutisessa yhtiön toimitusjohtaja vahvistaa, että sijoittaja on yhä tulossa osakkaaksi ja myös hallitukseen.

Mielenkiintoinen käänne panimon hankinnassa, jonka lopputuloksia on vaikea ennustaa. Ei ole mitenkään poikkeuksellista, että merkittäviä sijoituksia tekevät tahot saavat vaikutusvaltaa ja osakkeita edullisemmilla ehdoilla yhtiöistä kuin muut sijoittajat. Samaa tapahtuu toisinaan myös pörssiyhtiöiden kohdalla. Näin tapahtui itse asiassa viime viikolla, kun pörssin sulkeuduttua Gofore keräsi 19 miljoonaa suunnatulla osakeannilla. 

Olen aikaisemmin ruotinut omia motiivejani sijoittaa joukkorahoituskampanjoissa. Siinä totesin, ettei mielestäni ole ongelmallista, että sijoittajia kohdellaan eri tavoin, jos sijoittaja tuo pöytään merkittävää lisäarvoa yhtiöön. En tunne kyseistä suursijoittajaa, joten en osaa arvioida hänen yhtiöön tuomaa lisäarvoa. Pelkkä iso lompakko ei kuitenkaan mielestäni riitä lisäarvoksi, vaan hänen pitäisi tuoda osaamista, kontakteja tai muunlaista aineetonta pääomaa rahan lisäksi. 

Eturistiriidan riski?

Arveluttavaksi Pyynikin järjestelyn tekee mielestäni se, että sijoittajan ja yhtiön välille muodostuu liikesuhde, joka voi vääristää sijoittajan motiiveja ja estää häntä ajamasta yhtiön etua. Puhutaan eturistiriidoista. Yhtiölle voi tulevaisuudessa esimerkiksi tulla edullisemmaksi hankkia jokin muu panimo ja lopettaa Haljalan panimon vuokraus, mutta tämä ei ole sijoittajan edun mukaista. Hän voi käyttää valtaansa hallituksessa ja osakkeenomistajana kuitenkin hämärtääkseen tai viivyttääkseen päätöstä, koska on hänen etunsa, että panimossa pysyy vuokralainen. Myös vuokran suuruudesta neuvottelu ei välttämättä yhtä neutraalisti kuin jos vuokrahinnoista neuvoteltaisiin täysin yhtiöstä ulkopuolisen panimon kanssa. 

maanantai 19. huhtikuuta 2021

Panimoihin sijoittamisesta: Brewdog ja Pyynikki Brewing Company

MAINOS! Jutussa olevat Brewdog-linkit ovat suosittelulinkkejä. 

Brewdogilla ja Pyynikki Brewing Companylly, on käynnissä joukkorahoituskampanjat, joilla pyrkivät keräämään rahoitusta ja uusia sijoittajia. Molemmat sijoitukset ovat korkean riskin sijoituksia. Olen molemmissa sijoittajana aikaisemmilla kierroksilta, mutta en ole osallistumassa kummankaan sijoituskierrokseen. 

Jos sattuisinkin osallistumaan niin osallistuisin vain Brewdogiin ja silloinkin heidän sijoittamille tarjoamien etujen, en sijoituksen takia. Brewdogilla ei tällä hetkellä ole Suomessa baareja, heillä oli Helsingissä baari, mutta se suljettiin koronan takia kannattamattomana.

Onko Brewdog hyvä sijoitus? 

Mahdollisesti. Olen itse saanut nauttia sijoittajana alennuksia ja niin sanottuja reaaliosinkoja, kotiinkuljetetun ilmaisen oluen muodossa. Youtube-kanava Talk Financials on tehnyt pienen kartoituksen yhtiön tunnusluvuista ja sen perusteella, yhtiö ei ole voitollinen ja vieläpä lukuja on pyritty kaunistelemaan. 


Yhtiön ei tokikaan tarvitse olla kannattava, ollakseen hyvä sijoitus. Brewdog on kasvanut viime vuosina aggressiivisesti ja sillä on mahdollisuus kääntyä kasvun myötä kannattavaksi. Yhtiö on mielenkiintoinen siinä mielessä, että joissain sijoituskeskusteluissa sitä on käytetty esimerkkinä Ylen uutista vuodelta 2018, jossa pohditaanko voiko sijoittaja rikastua joukkorahoituksella. Tässä uutisessa on haastateltu ammattianalyytikko Juha Kinnusta Inderesiltä, joka kehuu omaa Brewdog-sijoitustaan, koska se on kasvattanut arvoa. 

Brewdog on kasvattanut toimintaansa ja arvoaan, mutta se on yhä pörssin ulkopuolella, jolloin arvon arvioinnin suorittaa ensisijaisesti yhtiö, ei markkinat. Pörssin ulkopuolisuus tarkoittaa myös, että osakkeita ei voi näppärästi myydä, mikäli haluaisi rahastaa arvonnousun. Yhtiö ei jaa toistaiseksi osinkoja, joten sitäkään kautta rahojaan ei saa takaisin.

Tämä ei ole hidastanut Brewdogin voittokulkua ja tälläkin rahoituskierroksella osakkeita on merkitty lähes 25 miljoonan punnan edestä. Tuoreimmalla annilla on tarkoitus muuttaa tuotantoa vihreämpään suuntaan ja muun muassa avata panimot Aasiaan ja Ranskaan, joka tällä hetkellä on yhtiön suurin vientimarkkina.

Brewdogilla sijoittajaviestintä on mahtavaa ja hyvin viihteellistä. Sijoittajia kohdellaan kuin faniyhteisöä ja uskoisinkin, että monen sijoituksen takana onkin yhtiön fanitus. Sijoitukselle saatava tuotto on sivuseikka, siinä rinnalla että pääsee osaksi kiinnostavaa tarinaa ja voi tukea mieleistään panimoyhtiötä. 

Pyynikki Brewing Company


Pyynikki Brewing Companylla on myös menossa oma joukkorahoituskampanjansa, jossa hakevat uutta rahaa ja uusia sijoittajia yhtiöön. Heidän joukkorahoituskampanjansa on jo moninkertaisesti saavuttanut minimitavoitteensa ja päässyt uutisiinkin. 

Kuten Brewdog myös Pyynikki tarjoaa osakkaille etuja, joista voi nauttia Tampereella ja verkkokaupassa. Ja myös Pyynikki on kasvanut myyntiään ja tuotantoaan ja samalla kasvattanut arvoa, mutta senkään osakkeet eivät ole pörssissä, joten virallisia jälkimarkkinointia osakkeille ei toistaiseksi ole olemassa.

Pyynikilläkin suunnitelma on laajentaa panimotoimintaa Viroon, Haljalaan. Tarkoitus on jatkossa tuottaa siellä massaa ja keskittyä Tampereella erikoiseriin. Yrityksen on tarkoitus jatkaa vahvaa kasvuaan, sillä uusi panimo jopa kymmenkertaistaa tuotantokapasiteetin.

Videolla esitellään Haljalan panimon tiloja.

Miksi minä sitten en sijoita kumpaankaan?

Lyhyt ja tylsä vastaus on, että olen molempiin jo sijoittanut, eikä lisäsijoitus sopisi sijoitusstrategiaani. 

Vähän pidempi vastaus on, että olen alkanut olla entistä skeptisempi panimoyritysten lupauksiin. Minulla on salkussa useampi sijoitus eri yhtiöihin alalla ja olen törmännyt viimeisen vuoden aikana taas lukuisiin uusiin pienpanimoihin ja niiden osakeanteihin. Alalla tulee varmasti olemaan voittajia, Pyynikki, Brewdog tai joku muu voi paljastua kultaiseksi lipuksi, joka lunastaa lupaukset ja kotiuttaa voitot sijoittajilleen moninkertaisesti. Kummankaan suhteen en ole tutustunut kunnolla antiesitteisiin tai ajantasaisiin tietoihin yhtiöstä. En yksinkertaisesti näe, että minun olisi järkevää tässä tilanteessa kasvattaa sijoitustani, saati kasvattaa alkoholin osuutta sijoitussalkustani.

Kiteytetty ja totuudenmukainen vastaus on, että minulla ei ole varaa sijoittaa noihin yhtiöihin yhtään lisää. 

Ne voivat silti olla loistavia mahdollisuuksia sijoittajalle. Jos kiinnostus heräsi jompaankumpaan yhtiöön, niin suosittelen tutustumaan huolella antiesitteeseen ja miettimään osake-etujen lisäksi riskejä. Nämä ovat korkean riskin sijoituksia ja mahdollisuus menettää osan tai koko sijoitetun summan on mahdollinen. 

  

PS. Laitoin tähän tekstiin varmuuden vuoksi MAINOS-ilmoituksen. Vaikuttajamarkkinoinnin säännöt ovat hiukan epäselvät tilanteissa (tai minä vain koen ne epäselviksi), joissa mainostaja, kuten minä, on mainostettavan yhtiön osakkeenomistaja. Tässä jutussa Brewdogista ja Pyynikki Brewing Companysta, joita molempia omistan. Ja Brewdogia mainostan tavalla, josta voin saada suoraa taloudellista hyötyä. 

Jos käytät tössö jutussa olevia Brewdog-linkkejä sijoittaaksesi yhtiöön, voin saada suosittelupalkkioina olutta, lisää olutta ja Brewdog krääsää. Jos teet sivulla jotain muuta kuin sijoituksen, en saa mitään. Oliko tämä mielestäsi mainos?  

sunnuntai 11. huhtikuuta 2021

Crowdfunded Summit 2021: Fiiliksiä ja oppeja

Osallistuin viime viikolla kolmipäiväiseen joukkorahoitusseminaariin, Crowdfunded Summitiin. Tässä vähän ensimmäisiä fiiliksiä, kun seminaari oli pulkassa. Aikataulu meni Yhdysvaltain Länsirannikon ehdoilla, joten osallistuminen vaati vähän valvomista. Päivät käynnistyivät kuuden seitsemän aikoihin Suomen aikaan ja jatkuivat myöhään yöhön. Parhaimmillaan jaksoin seurata puheenvuoroja kahteen asti. 


Päällisin puolin järjestelyt olivat erittäin toimivia. Sessiot toteutettiin Zoomin konferenssityökalulla. Vaikka vuorovaikutus muun yleisön ja puhujien kanssa jäi hyvin ohueksi, niin innostus ja yhteisöllisyys silti huokui chatin ja kuvaruudun kautta. Tulipa luotua muutama uusi tuttavuuskin. 

Sessioiden välissä yhtenä sitovana tekijänä oli pääyhteistyökumppani Launchboomin ja Ali Horuzin Xion CyberX -sähköpyöräkampanjan seuraaminen. Kyseinen kampanja julkaistiin samana päivänä kuin seminaari käynnistyi. Hyvän suunnittelun, testauksen ja ennakkomarkkinoinnin avulla kampanja saavutti ensimmäisten tuntien aikana 400.000 dollaria ja toisena se kipusi jo 800.000 dollariin. Alkukiihdytyksen, Launchboomin, jälkeen kasvu on kuitenkin tasaantunut ja kampanja on tätä kirjoittaessa kerännyt 860.000 dollaria ja 325 tukijaa. 

Otin järkyttävän määrän kuvakaappauksia ja tein muistiinpanoja omalla sekavalla tyylilläni. Julkaisen ehkä tulevissa teksteissä joitain havaintoja tai katsauksia joihinkin osallistumistani puheenvuoroista. Olen tässäkin blogissa kertonut, että onnistuneen kampanjan tärkeimpiä edellytyksiä on markkinointi. Moni puheenvuoroista käsittelikin markkinointia joko yleisestä tai jostain tietystä näkökulmasta, kuten some-vaikuttajien hyödyntämisen näkökulmasta. 

Räjähtävät kissat ja yleisö

Mielestäni seminaarin parhaan puheenvuoron piti Elan Lee, Exploding Kittensiltä. Exploding Kittens tekee korttipelejä, joissa seikkailevat kissat, jotka joskus räjähtävät. 

Hänen esityksensä oli hauska, mukaansa tempaava ja hyvin tarinallinen. Tarinassa pääosaa näytteli heidän messuosastonsa erikoisuus, kissa-myyntiautomaatti, jolta sai muun muassa dollarilla ostaa satunnaisia esineitä. Kissa-automaatti "puhui" ja palveli käyttäjiään pahvikorttien avulla ja tarjosi hyvin erilaisen messuelämyksen kävijöille.

"Automaatti" oli niin suosittu, että heidät, jopa heitettiin ulos muutamilta messuilta, koska heidän osaston ympärille syntyvät jonot vaikeuttivat ja sotkivat koko muuta messua.

Se oli loistavaa markkinointimateriaalia, ihmiset kuvasivat ja videoivat itseään ja toisiaan vuorovaikutuksessa automaatin kanssa. Jotkut ihmiset ottivat tuoleja voidakseen seurata automaattia. 

Koska kyse ei ollut oikeasti automaatista, vaan kokonaisesta tiimistä, jotka pyörittivät showta ja loivat satunnaisia esineitä sekä tarkkailivat jonoa, minkälaisia yllätyksiä voisivat kullekin tehdä tarvitsivat he myös näppärän tavan päästä ulos automaatista. Se ei ollut kuitenkaan kovin yksinkertaista, kun messuosasto sattuu olemaan supersuosittu. Ratkaisu oli kirjoittaa lattian olevan laavaa uloskäynnin kohdalla, kuten kuvasta näkyy. 

Yksi ja päällimmäinen näkökulma puheenvuoroon oli, että onnistuakseen joukkorahoituksessa pitää olla markkinointinero. Elan Leen pointti oli kuitenkin, että joukkorahoituksessa tulisi keskittyä enemmän joukkoon ja vähemmän rahoitukseen.

Välitavoitteet yhteisön rakentajina

Joukkorahoituksessa varsin yleinen käytäntö on suunnitella projektiin niin sanottuja stretch goaleja tai lisätavoitteita. Ne ovat yleensä rahallisia tavoitteita minimitavoitteen päälle, ajatuksena että rahoitusta saadaan venytettyä niin paljon minimin yli. Esimerkiksi Phoenix Point -pelin joukkorahoituskampanjassa tiimillä oli useita rahallisia stretch goaleja, jotka lupasivat peruspeliin uusia elementtejä kuten ajettavia ajoneuvoja, leijuvia tukikohtia ja vedenalaisia tehtäviä. 


Exploding Kittensillä rahallisten tavoitteiden sijaan he ovat käyttäneet lisätavoitteenaan yhteisösaavutuksia. Yhtenä tavoitteena on ollut tietty määrä kampanjatukijoita, mutta tavoitteissa on ollut muun muassa saada yleisöltä 25 kuvaa beardcatista, 25 kuvaa perunakissasta tai kuva jossa 100 ihmistä on pukeutunut kissankorviin. Kaikki nämä olivat hauskoja tapoja osallistua ja olla mukana luomassa ilmiötä ja paljon puhuttua pöhinää. 

Luovien sisällöntuotantoon liittyvien osallistumistapojen lisäksi joukossa oli yksinkertaisempia tapoja osallistua, kuten ryhtyä Twitter-seuraajaksi tai tykätä sivusta Facebookissa. Yhteisösaavutukset antoivat faneille syyn tehdä asioita kampanjan hyväksi, joita he eivät välttämättä muuten olisi tehneet. Samalla he sitoutuivat kampanjaan ja Exploding Kittensiin entistä enemmän ja markkinoivat tykkäyksillään ja luomuksillaan kampanjoita.

Välitavoitteilla he loivat ja rakensivat ympärilleen yhteisöä, joka on keskenään ja ilman heidän aloitetta kanssakäymisessä, kun ihmiset postailevat omia sisältöjään ja käyvät kommentoimassa, tykkäämässä ja jakamassa toisten sisältöjä. Samalla kampanjat saivat omaan viestintäänsä valtavat määrät yhteisön tuottamaa sisältöä ja niin sanottua social proofia eli suosittelumateriaalia kampanjansa hyväksi. 

Välitavoitteiden suunnittelusta

Joskus käy niin, että kampanjoijat keksivät välitavoitteita, kun onnekseen ja yllätyksekseen saavat minimitavoitteensa täyteen. Pahimmassa tapauksessa kampanjoija laittaa lisätavoitteen taakse lupauksen asiasta, jota ei ole loppuun asti mietitty ja suunniteltu, eikä voikaan toteuttaa kerätyllä rahalla. Leen mukaan kampanjaa laatiessa pitäisi lisätavoitteet ja niihin liittyvät lisäominaisuudet valmiiksi mietittynä.

Tärkeänä pointtina välitavoitteiden asettamisessa Lee toi sen, että kampanjan toteuttajan kannattaa ehdottomasti toimia lisätavoitteiden lupausten suhteen takaperin. Eli sen sijaan, että lupaa "uusia" ominaisuuksia lisätavoitteiden saavuttamisesta, laittaa välitavoitteiden taustalle ominaisuuksia, joita muutenkin olisi kiinnostunut ja valmis toteuttamaan, asioita, jotka eivät edes tarvitsisi ylimääräistä rahaa. 

Kun kyse on yhteisötavoitteista, rahallisten tavoitteiden sijaan, niitä on helpompi pyytää ja ne antavat ihmisille lisää ja vaihtoehtoisia tapoja osallistua ja tukea kampanjaa. Pelkät rahalliset lisätavoitteet pitävät myös joukon osallistumisen yhdenlaisena. Lee lupasi lopuksi, ettei kukaan tule valittamaan, jos kampanjan päätyttyä ihmiset saavatkin enemmän kuin mitä heille luvattiin tai mitä he lisätavoitteilla "ansaitsivat".

En ole törmännyt kotimaisissa joukkorahoituspalveluissa vastaaviin yhteisötavoitteisiin, onkohan niitä joku hyödyntänyt... Voisitko kuvitella osallistuvasi yhteisötavoitteen toteuttamiseen? Tai voisitko hyödyntää yhteisötavoitteita omassa kampanjassasi?

maanantai 5. huhtikuuta 2021

Joukkorahoituksen viides laji - tilaajarahoitus


Hyvää pääsiäistä! 

Olen aikaisemmin tässä blogissa kertonut, että joukkorahoitusta on olemassa neljää eri muotoa. Nopeasti kerrattuna muodot ovat vastikkeet, sijoitukset, lainat ja lahjoitukset. Mutta on olemassa viideskin muoto, joka selvästi on osa joukkorahoitusperhettä. 

Viides muoto on tilauspohjainen joukkorahoitus tai tilaajarahoitus. Kansainvälisesti alan tunnetuimpia toimijoita lienee Patreon. Suomessa tilaajarahoituspalvelua tarjoaa Rapport, joka on erikoistunut toimittajiin ja uutisiin.

Tue suosikkijournalistiasi Rapportin kautta

Jo jonkin on kuultu printtimedian alhosta, harmiteltu kevyttä klikkijournalismin ja sitä ettei toimittajilla ole aikaa tehdä tarpeellista taustoittavaa työtä juttujen eteen. Rapport on joukkorahoituspalvelu, jonka kautta voi ostaa ja ylläpitää laatujournalismia. 

Rapportin kuukausimaksua vastaan voi valita 1-5 journalistia Rapportin katalogin 48 journalistista, joita haluaa tukea ja joiden juttuja haluaa lukea. Valittava on muun muassa päivystävä anarkisti Suvi Auvinen tai Politbyroon takaa löytyvä kolmikko Juha Töyrylä, Sini Korpinen ja Matti Parpala. Ps. Nostot edustavat enemmän minua kuin Rapportin journalistikuntaa. 

Vastikkeeton joukkorahoitus on yhä Suomen lainsäädännön mahdotonta, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta, mutta Rapportin alustalla journalistit tarjoavat kuukausitilaajilleen sisältöä vastikkeena taloudellisesta tuesta.

Koska kyse on jatkuvista tilauksista, ei tilauksien tai journalistien eteen myöskään tehdä samalla tavalla aktiivista kampanjointia, vaan Rapportista ja tilauspalvelusta saatetaan mainita podcastin lomassa tai artikkelin lopussa. 

Kotimaista tilaajarahoitusta kehitellään

Internetin myötä sisällöntuotanto on räjähtänyt käsiin ja vaikka suosituimmat tienaavat runsaasti rahaa erilaisilla sponsorisopimuksilla, mainostuloilla ja monenlaisista toimeksiannoista pienemmillä sisällöntuottajilla näin ei ole. 

Kotimaista tilaajarahoituspalvelua suunnittelevat ainakin Mesenaatti ja Fundyou. Mesenaatti on itseasiassa joukkoistanut suunnittelua ja kehitystyötä seuraajilleen some-kanavissaan. Odotan innolla nähdäänkö vielä ennen ensi syksyä uuden suomalaisen tilaajapohjaisen joukkorahoituspalvelun lanseeraus.

Mitä mieltä olet tekstistä? Onko vielä olemassa vielä kuudeskin joukkorahoituksen laji? 

torstai 1. huhtikuuta 2021

Mad Heidi saavutti minimitavoitteensa



Kuvakaappaus Mad Heidi sivulta 1.4.2021

Mad Heidi elokuva toteutuu!! Elokuvan superfani ja suursijoittaja Scott lunasti lupauksensa ja sen myötä tänään mittari ylitti miljoonan minimitavoitteen. 

Viimeinen viikko ja erityisesti eilinen loppukiri oli todella jännittävää aikaa Mad Heidin sijoittajayhteisössä. Hype ja innostus oli käsinkosketeltavaa, jopa näin korona-aikana. 

Onnistuin pitämään kiinni sijoitussuunnitelmastani, enkä tehnyt lisäsijoitusta, vaikka eilen todella teki mieli tehdä sijoitus ja hehkuttaa sitä leffan Discordissa ja ruokkia hype-junaa.

Nyt kasaan saadun minimirahoituksen turvin elokuva pystytään toteuttamaan. 

Joukkorahoituskampanja jatkuu vielä huhtikuun ajan. Eli sijoituksia voi yhä halutessaan tehdä. Minimisijoitus 500 CHF on noin 500 euroa. 

  Videolla Scottin kiitokset ja säästöpossun tyhjennys.
 

Aikaisemmat tekstini Mad Heidistä:

Mad Heidi päivitys: Sijoita ja Scott maksaa loput 16.3.2021