Yleensä joukkorahoituskampanjoilla on selkeä loppupäivämäärä ja rahoituskierros toteutetaan lyhyen ajan sisällä. Tähän on monia hyviä syitä. Yksi tärkeä syy liittyy kiinteästi rahoitukseen. Onnistuakseen joukkorahoituskampanja tarvitsee markkinointia. Ja markkinointi taas vaatii resursseja, aikaa ja rahaa luoda ja levittää hyvää sisältöä, aikaa olla yhteyksissä ja vastailla faneille, spektikoille, toimittajille.
Mitä pidempi kampanja on, sitä enemmän aikaa ja resursseja on varattava kampanjoitiin markkinointiin. Ja jos kampanja ei kaikesta huolimatta toteudu, niin ajalle ja resursseille ei saa mitään korvausta. Jo kerätyt rahat on palautettava kampanjan tukijoille. Jos kampanjan toteuttaa joukkorahoitusalustan kautta, niin alusta huolehtii tästä. Alustat eivät myöskään pääsääntöisesti anna kampanjoijille pääsyä varoihin ennen kuin kampanja on päättynyt.
Jos kampanja onkin onnistunut?
Tässä blogissa olen puhunut useamman kerran Mad Heidi -elokuvasta. Elokuvan alkuperäinen rahoituskierros jatkuu yhä. Vielä alkuvuodesta tavoitteena oli kerätä vähintään miljoona Sveitsin frangia eli noin miljoona euroa huhtikuun loppuun mennessä. Miljoona oli siis joukkorahoituskampanjan minimitavoite.
Elokuvan superfani ja suursijoittaja, Scott Cameron, laittoi persoonansa ja rahansa likoon maaliskuun alussa, jotta leffa onnistuisi. Ja kävi niin, että maaliskuun lopussa leffa varmisti minimitavoitteen saavuttamisen.
Laskin saaneeni maaliskuun aikana 15 sähköpostia kampanjalta. Maaliskuun jälkeen viestejä on tullut kolme, joista ensimmäissä he kertoivat, että rahoitus on varmistunut. Luonnollisesti tiimi lähetti myös mediatiedotteen ulos, kun kampanjan saavutti minimitavoitteensa.
He ovat siis vähentäneet markkinointiin ja viestintään käytettävää aikaa. Tosin on mainittava, että maaliskuun mini-kampanjassa oli tavoitteena saada nykyisiä sijoittajia laittamaan hiukan lisää rahaa peliin, jonka sitten tuplataan, joten he ovat voineet siirtää markkinointipanostuksiaan myös muualle. Tiimi on edelleen aktiivinen Discordissa, jossa viestivät niin faneille kuin sijoittajille. Käsitykseni mukaan he ovat kuitenkin viime aikoina keskittyneet enemmän elokuvan tekemiseen kuin varainkeräykseen.
Viimeisimmässä Mad Heidi -blogitekstissäni kerroin, että kampanja jatkuu vielä huhtikuun loppuun. Sen jälkeen tämä on kuitenkin muuttunut.
Tiimi on päättänyt antaa kampanjan jatkua, jotta yhtä uudet ihmiset voivat löytää elokuvan ja halutessaan tulla sijoittajiksi, koska miksipä ei. Kampanjalla on kuitenkin maksimitavoite, 2 miljoonaa Sveitsin frangia sekä takaraja, joka on kymmenen päivää ennen elokuvan ensi-iltaa ja suunnitelma on julkaisulle on 2022. Tavoitteet ovat tärkeitä voitonjaon ja sijoittajien osuuksien kannalta. He ovat olleet suunnitelmastaan avoimia, mikä on myös tärkeää, jotta luottamus kampanjaan ei horju.
Joukkorahoituskampanja joka on saavuttanut minimitavoitteensa on psykologisesti paljon turvallisempi kohde tuelle ja sijoituksille kuin kampanja, jolla on vielä matkaa minimiinsä. Maaliskuun alusta kampanjaan onkin kertynyt lisää rahaa 180.000 CHF:ää vähennetystä markkinoinnista huolimatta.
Aikaisemmat tekstini Mad Heidistä:
Mad Heidi saavutti minimitavoitteensa 1.4.2021
Mad Heidi päivitys: Sijoita ja Scott maksaa loput 16.3.2021
Mad Heidi päivitys: Sijoitus sitouttaa 22.1.2021
2020 uudet joukkosijoitukset 31.12.2020
Sijoittaisinko Mad Heidiin? 21.12.2020
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti