sunnuntai 11. huhtikuuta 2021

Crowdfunded Summit 2021: Fiiliksiä ja oppeja

Osallistuin viime viikolla kolmipäiväiseen joukkorahoitusseminaariin, Crowdfunded Summitiin. Tässä vähän ensimmäisiä fiiliksiä, kun seminaari oli pulkassa. Aikataulu meni Yhdysvaltain Länsirannikon ehdoilla, joten osallistuminen vaati vähän valvomista. Päivät käynnistyivät kuuden seitsemän aikoihin Suomen aikaan ja jatkuivat myöhään yöhön. Parhaimmillaan jaksoin seurata puheenvuoroja kahteen asti. 


Päällisin puolin järjestelyt olivat erittäin toimivia. Sessiot toteutettiin Zoomin konferenssityökalulla. Vaikka vuorovaikutus muun yleisön ja puhujien kanssa jäi hyvin ohueksi, niin innostus ja yhteisöllisyys silti huokui chatin ja kuvaruudun kautta. Tulipa luotua muutama uusi tuttavuuskin. 

Sessioiden välissä yhtenä sitovana tekijänä oli pääyhteistyökumppani Launchboomin ja Ali Horuzin Xion CyberX -sähköpyöräkampanjan seuraaminen. Kyseinen kampanja julkaistiin samana päivänä kuin seminaari käynnistyi. Hyvän suunnittelun, testauksen ja ennakkomarkkinoinnin avulla kampanja saavutti ensimmäisten tuntien aikana 400.000 dollaria ja toisena se kipusi jo 800.000 dollariin. Alkukiihdytyksen, Launchboomin, jälkeen kasvu on kuitenkin tasaantunut ja kampanja on tätä kirjoittaessa kerännyt 860.000 dollaria ja 325 tukijaa. 

Otin järkyttävän määrän kuvakaappauksia ja tein muistiinpanoja omalla sekavalla tyylilläni. Julkaisen ehkä tulevissa teksteissä joitain havaintoja tai katsauksia joihinkin osallistumistani puheenvuoroista. Olen tässäkin blogissa kertonut, että onnistuneen kampanjan tärkeimpiä edellytyksiä on markkinointi. Moni puheenvuoroista käsittelikin markkinointia joko yleisestä tai jostain tietystä näkökulmasta, kuten some-vaikuttajien hyödyntämisen näkökulmasta. 

Räjähtävät kissat ja yleisö

Mielestäni seminaarin parhaan puheenvuoron piti Elan Lee, Exploding Kittensiltä. Exploding Kittens tekee korttipelejä, joissa seikkailevat kissat, jotka joskus räjähtävät. 

Hänen esityksensä oli hauska, mukaansa tempaava ja hyvin tarinallinen. Tarinassa pääosaa näytteli heidän messuosastonsa erikoisuus, kissa-myyntiautomaatti, jolta sai muun muassa dollarilla ostaa satunnaisia esineitä. Kissa-automaatti "puhui" ja palveli käyttäjiään pahvikorttien avulla ja tarjosi hyvin erilaisen messuelämyksen kävijöille.

"Automaatti" oli niin suosittu, että heidät, jopa heitettiin ulos muutamilta messuilta, koska heidän osaston ympärille syntyvät jonot vaikeuttivat ja sotkivat koko muuta messua.

Se oli loistavaa markkinointimateriaalia, ihmiset kuvasivat ja videoivat itseään ja toisiaan vuorovaikutuksessa automaatin kanssa. Jotkut ihmiset ottivat tuoleja voidakseen seurata automaattia. 

Koska kyse ei ollut oikeasti automaatista, vaan kokonaisesta tiimistä, jotka pyörittivät showta ja loivat satunnaisia esineitä sekä tarkkailivat jonoa, minkälaisia yllätyksiä voisivat kullekin tehdä tarvitsivat he myös näppärän tavan päästä ulos automaatista. Se ei ollut kuitenkaan kovin yksinkertaista, kun messuosasto sattuu olemaan supersuosittu. Ratkaisu oli kirjoittaa lattian olevan laavaa uloskäynnin kohdalla, kuten kuvasta näkyy. 

Yksi ja päällimmäinen näkökulma puheenvuoroon oli, että onnistuakseen joukkorahoituksessa pitää olla markkinointinero. Elan Leen pointti oli kuitenkin, että joukkorahoituksessa tulisi keskittyä enemmän joukkoon ja vähemmän rahoitukseen.

Välitavoitteet yhteisön rakentajina

Joukkorahoituksessa varsin yleinen käytäntö on suunnitella projektiin niin sanottuja stretch goaleja tai lisätavoitteita. Ne ovat yleensä rahallisia tavoitteita minimitavoitteen päälle, ajatuksena että rahoitusta saadaan venytettyä niin paljon minimin yli. Esimerkiksi Phoenix Point -pelin joukkorahoituskampanjassa tiimillä oli useita rahallisia stretch goaleja, jotka lupasivat peruspeliin uusia elementtejä kuten ajettavia ajoneuvoja, leijuvia tukikohtia ja vedenalaisia tehtäviä. 


Exploding Kittensillä rahallisten tavoitteiden sijaan he ovat käyttäneet lisätavoitteenaan yhteisösaavutuksia. Yhtenä tavoitteena on ollut tietty määrä kampanjatukijoita, mutta tavoitteissa on ollut muun muassa saada yleisöltä 25 kuvaa beardcatista, 25 kuvaa perunakissasta tai kuva jossa 100 ihmistä on pukeutunut kissankorviin. Kaikki nämä olivat hauskoja tapoja osallistua ja olla mukana luomassa ilmiötä ja paljon puhuttua pöhinää. 

Luovien sisällöntuotantoon liittyvien osallistumistapojen lisäksi joukossa oli yksinkertaisempia tapoja osallistua, kuten ryhtyä Twitter-seuraajaksi tai tykätä sivusta Facebookissa. Yhteisösaavutukset antoivat faneille syyn tehdä asioita kampanjan hyväksi, joita he eivät välttämättä muuten olisi tehneet. Samalla he sitoutuivat kampanjaan ja Exploding Kittensiin entistä enemmän ja markkinoivat tykkäyksillään ja luomuksillaan kampanjoita.

Välitavoitteilla he loivat ja rakensivat ympärilleen yhteisöä, joka on keskenään ja ilman heidän aloitetta kanssakäymisessä, kun ihmiset postailevat omia sisältöjään ja käyvät kommentoimassa, tykkäämässä ja jakamassa toisten sisältöjä. Samalla kampanjat saivat omaan viestintäänsä valtavat määrät yhteisön tuottamaa sisältöä ja niin sanottua social proofia eli suosittelumateriaalia kampanjansa hyväksi. 

Välitavoitteiden suunnittelusta

Joskus käy niin, että kampanjoijat keksivät välitavoitteita, kun onnekseen ja yllätyksekseen saavat minimitavoitteensa täyteen. Pahimmassa tapauksessa kampanjoija laittaa lisätavoitteen taakse lupauksen asiasta, jota ei ole loppuun asti mietitty ja suunniteltu, eikä voikaan toteuttaa kerätyllä rahalla. Leen mukaan kampanjaa laatiessa pitäisi lisätavoitteet ja niihin liittyvät lisäominaisuudet valmiiksi mietittynä.

Tärkeänä pointtina välitavoitteiden asettamisessa Lee toi sen, että kampanjan toteuttajan kannattaa ehdottomasti toimia lisätavoitteiden lupausten suhteen takaperin. Eli sen sijaan, että lupaa "uusia" ominaisuuksia lisätavoitteiden saavuttamisesta, laittaa välitavoitteiden taustalle ominaisuuksia, joita muutenkin olisi kiinnostunut ja valmis toteuttamaan, asioita, jotka eivät edes tarvitsisi ylimääräistä rahaa. 

Kun kyse on yhteisötavoitteista, rahallisten tavoitteiden sijaan, niitä on helpompi pyytää ja ne antavat ihmisille lisää ja vaihtoehtoisia tapoja osallistua ja tukea kampanjaa. Pelkät rahalliset lisätavoitteet pitävät myös joukon osallistumisen yhdenlaisena. Lee lupasi lopuksi, ettei kukaan tule valittamaan, jos kampanjan päätyttyä ihmiset saavatkin enemmän kuin mitä heille luvattiin tai mitä he lisätavoitteilla "ansaitsivat".

En ole törmännyt kotimaisissa joukkorahoituspalveluissa vastaaviin yhteisötavoitteisiin, onkohan niitä joku hyödyntänyt... Voisitko kuvitella osallistuvasi yhteisötavoitteen toteuttamiseen? Tai voisitko hyödyntää yhteisötavoitteita omassa kampanjassasi?

maanantai 5. huhtikuuta 2021

Joukkorahoituksen viides laji - tilaajarahoitus


Hyvää pääsiäistä! 

Olen aikaisemmin tässä blogissa kertonut, että joukkorahoitusta on olemassa neljää eri muotoa. Nopeasti kerrattuna muodot ovat vastikkeet, sijoitukset, lainat ja lahjoitukset. Mutta on olemassa viideskin muoto, joka selvästi on osa joukkorahoitusperhettä. 

Viides muoto on tilauspohjainen joukkorahoitus tai tilaajarahoitus. Kansainvälisesti alan tunnetuimpia toimijoita lienee Patreon. Suomessa tilaajarahoituspalvelua tarjoaa Rapport, joka on erikoistunut toimittajiin ja uutisiin.

Tue suosikkijournalistiasi Rapportin kautta

Jo jonkin on kuultu printtimedian alhosta, harmiteltu kevyttä klikkijournalismin ja sitä ettei toimittajilla ole aikaa tehdä tarpeellista taustoittavaa työtä juttujen eteen. Rapport on joukkorahoituspalvelu, jonka kautta voi ostaa ja ylläpitää laatujournalismia. 

Rapportin kuukausimaksua vastaan voi valita 1-5 journalistia Rapportin katalogin 48 journalistista, joita haluaa tukea ja joiden juttuja haluaa lukea. Valittava on muun muassa päivystävä anarkisti Suvi Auvinen tai Politbyroon takaa löytyvä kolmikko Juha Töyrylä, Sini Korpinen ja Matti Parpala. Ps. Nostot edustavat enemmän minua kuin Rapportin journalistikuntaa. 

Vastikkeeton joukkorahoitus on yhä Suomen lainsäädännön mahdotonta, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta, mutta Rapportin alustalla journalistit tarjoavat kuukausitilaajilleen sisältöä vastikkeena taloudellisesta tuesta.

Koska kyse on jatkuvista tilauksista, ei tilauksien tai journalistien eteen myöskään tehdä samalla tavalla aktiivista kampanjointia, vaan Rapportista ja tilauspalvelusta saatetaan mainita podcastin lomassa tai artikkelin lopussa. 

Kotimaista tilaajarahoitusta kehitellään

Internetin myötä sisällöntuotanto on räjähtänyt käsiin ja vaikka suosituimmat tienaavat runsaasti rahaa erilaisilla sponsorisopimuksilla, mainostuloilla ja monenlaisista toimeksiannoista pienemmillä sisällöntuottajilla näin ei ole. 

Kotimaista tilaajarahoituspalvelua suunnittelevat ainakin Mesenaatti ja Fundyou. Mesenaatti on itseasiassa joukkoistanut suunnittelua ja kehitystyötä seuraajilleen some-kanavissaan. Odotan innolla nähdäänkö vielä ennen ensi syksyä uuden suomalaisen tilaajapohjaisen joukkorahoituspalvelun lanseeraus.

Mitä mieltä olet tekstistä? Onko vielä olemassa vielä kuudeskin joukkorahoituksen laji? 

torstai 1. huhtikuuta 2021

Mad Heidi saavutti minimitavoitteensa



Kuvakaappaus Mad Heidi sivulta 1.4.2021

Mad Heidi elokuva toteutuu!! Elokuvan superfani ja suursijoittaja Scott lunasti lupauksensa ja sen myötä tänään mittari ylitti miljoonan minimitavoitteen. 

Viimeinen viikko ja erityisesti eilinen loppukiri oli todella jännittävää aikaa Mad Heidin sijoittajayhteisössä. Hype ja innostus oli käsinkosketeltavaa, jopa näin korona-aikana. 

Onnistuin pitämään kiinni sijoitussuunnitelmastani, enkä tehnyt lisäsijoitusta, vaikka eilen todella teki mieli tehdä sijoitus ja hehkuttaa sitä leffan Discordissa ja ruokkia hype-junaa.

Nyt kasaan saadun minimirahoituksen turvin elokuva pystytään toteuttamaan. 

Joukkorahoituskampanja jatkuu vielä huhtikuun ajan. Eli sijoituksia voi yhä halutessaan tehdä. Minimisijoitus 500 CHF on noin 500 euroa. 

  Videolla Scottin kiitokset ja säästöpossun tyhjennys.
 

Aikaisemmat tekstini Mad Heidistä:

Mad Heidi päivitys: Sijoita ja Scott maksaa loput 16.3.2021

maanantai 29. maaliskuuta 2021

Sijoita potentiaaliin, älä ideaan

Olen varmasti itsekin sortunut siihen, että kehun jonkun bisneksen ideaa. En kuitenkaan kannata ideaan sijoittamista. Idealla tässä tarkoitan ajatusta jonkin toteuttamiseksi. Ja ajatuksia erilaisten asioiden tekemiseksi on paljon, useimmilla ihmisillä on niitä.

Idean tukeminen on ihan ok

Jos haluat vain tukea hyvää ideaa, niin se on ihan ok. Siinä ei ole mitään väärää. Olen itsekin tukenut montaa hyvää ideaa. Ps. Minulla on paljon hyviä ideoita, jos sinulla on ylimääräistä rahaa.

Ennen kuin annat rahasi minulle tai kenellekään muulle, jolla on idea kannattaa pohtia potentiaalia.

Olen itse sijoittanut rahaa joukkorahoituskampanjoihin enemmän ideasta innostuneena kuin potentiaalia arvioineena. Olen kuitenkin oppinut toppuuttelemaan ideaan ihastumista ja pohtimaan enemmän potentiaalia idean ympärillä. 

Sijoittaessa arvioi potentiaalia

Potentiaalilla tarkoitan henkilön tai tiimin kykyä toteuttaa ja konkretisoida ideansa. Pääomaa etsivissä joukkorahoituskampanjoissa on usein kyse alkuvaiheen yrityksistä, joilla omasta mielestään on loistava idea. 

Liiketoimintaa voi olla ja se voi olla kannattavaakin. Ideaa on hyvin vaikea arvioida. Harva yrittäjä aloittaa huonolla idealla varustettuna, silti jokainen yrittäjä ei onnistu rakentamaan kannattavaa yritystä. 

Idean lisäksi kannattaa kiinnittää erityistä huomiota siihen, minkälainen kyky idea läpiviemiseen löytyy. Sinällään jo kyky markkinoida ja myydä ideaa sijoittajille, voi antaa lupaavia vihjeitä kyvystä myydä myös varsinaista tuotetta. Aina ei kuitenkaan näin ole. 

Kyky myydä loistavana sijoituksena mullistavat hilavitkuttimet, ei vielä tarkoita, että yritys kykenee myymään hilavitkuttimensa eteenpäin. Ehkä yritys, ei pysty täyttämään lupauksiaan laadun, hinnan ja mullistavuuden ollessa kohdallaan. Ehkä yrityksellä ei olekaan teknistä osaamista mullistavan hilavitkuttimen tekemiseen, vain vahva idea, miten sellaisen ehkä voisi tehdä.

Pidän positiivisena merkkinä potentiaalista sitä, että idean ympärille ja toteuttamiseen on jo kerätty tiimiä erilaisilla vahvuuksilla. 


perjantai 26. maaliskuuta 2021

Joukkorahoitusalan webinaareja

Jostain syystä olen törmännyt tällä viikolla joukkorahoitusalan tilaisuuksiin.

Alkuviikosta olin joukkorahoitusta kunnissa käsittelevässä seminaarissa. Erityisen mielenkiintoista oli kuulla kokemuksia ja ajatuksia hybridirahoituksesta, josta alustavat tulokset vaikuttivat positiivisilta. Tulevaisuudessa ehkä nähdään entistä enemmän joukkorahoituskampanjoita, joihin kunta sitoutuu tarjoamaan osan rahoituksesta. 

Sitten bongasin FundYou:n tilaisuuden, jossa keskusteltiin joukkorahoituksesta kulttuurialan työkaluna. Tilaisuus oli torstai-iltana eli jo takana. Kotimainen FundYou oli mielenkiintoinen uusi tuttavuus, heidän erikoisuutensa vastikkeelliseen joukkorahoitukseen tuo kohdennuksen yritysyleisöön. Yksityishenkilöiden sijaan he siis keskittyvät vahvasti markkinoimaan kampanjoita yrityksille, jolloin potentiaaliset kertavastikkeet ovat suurempia. 

Crowdfunded 2021 Summit huhtikuussa!

Vielä ehtii ilmoittautua englannin kieliseen Crowdfunded Summit webinaariin. Tilaisuus järjestetään etäyhteyksin 6.-8.4. ja osallistua voi ilmaiseksi. Ilmaislipun lisäksi voi hankkia 97 dollarin hintaisen VIP-paketin, jolla saa muun muassa sparrausworkshopin (ns. Testboom) omaan joukkorahoituskampanjaa varten sekä kaikkien sessioiden tallenteet. 

 

maanantai 22. maaliskuuta 2021

Joukkorahoitus ja kunnat

Joukkorahoitus ja hybridirahoitus on saanut tuulta alleen kunnissa, jotka etsivät uusia tapoja palvella paremmin kuntalaisia. Opiskelen Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen osaamiskokonaisuutta ja kevään ensimmäisessä kurssityössä tutustuin hybridirahoitukseen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä. 

Hybridirahoituksella tarkoitetaan rahoitusmallia, jossa osa rahoituksesta tulee kunnalta ja osa tulee kuntalaisilta. Erikseen on poissuljettu perinteinen omarahoitusosuus eli hankkeen hakija ei voi olla samalla rahoittaja, vaan rahoituksen täytyy tulla aidosti ulkopuolisilta. Kuntarahoitus on ollut prosenttiosuus (40-50%) hankkeen minimitavoitteesta.  

Hybridirahoituskampanjoita on toteutettu Mesenaatin ja kuntien yhteistyönä. Viime vuonna muun Tuusulassa, Tampereella, Jyväskylässä. Viime vuonna Oulu toteutti lisäksi Mesenaatin kanssa osallistuvan budjetoinnin kokeilun. Tuusulan, Tampereen ja Jyväskylän kampanjoissa kymmenen hanketta keräsi 35.144 euroa 396 mesenaatilta, joista osa on yksityishenkilöitä, osa yhteisöjä. Varoja hankittiin hankkeisiin yhteensä 54.554 euroa, kun lasketaan mukaan kuntarahoitus, ja kuntarahoituksen osuus oli noin 35%.

Uusi tapa jakaa avustuksia?

Hybridirahoitus on uudenlainen tapa jakaa avustuksia. Hybridirahoituksessa on mahdollisuus kerätä kuntalaisilta ideoita, suunnata panostuksia asukkaiden kannattamiin asioihin, osallistaa heitä kunnan kehittämiseen, tarjota vaikuttamisen ja tekemisen paikkoja edistämään lähiympäristöä mieleiseen suuntaan. Se kannustaa kuntalaisia omatoimisuuteen edellyttämällä idean markkinointia ja rahoituspohjan laajentamista. 

Hybridirahoitusta voi hakea niin yhteisöt kuin yksityishenkilöt. Mesenaatin kautta toteutetuissa kampanjat olivat vastikepohjaisia joukkorahoituskampanjoita. Vaikka mukana oli kunta ja Mesenaatti, vastuu rahoituksen keräämisestä ja kampanjan markkinoinnista oli hankkeen omistajalla, joten siinä mielessä kyse oli perinteisistä joukkorahoituskampanjoista.

Poikkeuksellia kampanjoista teki siis kunnan rahoitusosuus sekä kunnan viestinnällinen vetoapu. 

Suomen tuore rahankeräyslaki ja sen mukanaan tuoma pienkeräyslupa on mahdollisuus yksityishenkilöillekin kerätä vastikkeellisen rahoituksen lisäksi lahjoituksia, kunhan rahoituksen kohde on yleishyödyllinen. 


Kunta joukkorahoituksen hakijana

Tampere on joukkorahoituksen ja hybridirahoituksen pioneeri. Ensimmäisessä joukkorahoituskampanjassaan vuonna 2015 Tampereen kaupunki yhteistyössä Mediamuseo Rupriikin, Pelikonepeijoonien ja Tampereen yliopiston kanssa järjesti joukkorahoituskampanjan Suomen Pelimuseon rahoittamiseksi. 

Pelimuseon kampanjaa sivusin tekstissäni Finnasta. Tuolloin joukkorahoitusta koskevista hakutuloksista yli viidesosa liittyvät Suomen Pelimuseon joukkorahoituskampanjasta otettuihin kuviin.

Tampereen kaupungin museopalveluilla oli takana jo oma rahoitusosuus sekä esineistöä. Kampanjalla kerättiin lisärahoitusta sekä vahvistusta sille, että pelimuseolle on aito tilaus. Kampanja keräsi yli 85.000 euron rahoituksen ja 1120 eri rahoittajalta.

Kunta voi siis hyvin ja menestyksellä toimia joukkorahoituksen hakijana. Ylimääräisen rahoituksen ohella Tampere ja Pelimuseo on saanut runsaasti mediahuomiota ja museolla on yli tuhat sitoutunutta mesenaattia. 

Jos aihe kiinnostaa, niin huomenna 23.3.2021 on aiheesta Joukkorahoitus kuntien uutena osallistavana menetelmänä -seminaari. Seminaarissa on tutkijoiden puheenvuoroja sekä Tuusulan ja Tampereen kuntien sekä kampanjantekijöiden kokemuksia.

Päivitetty 26.3.2021: Lisätty seminaarin tallenne.



tiistai 16. maaliskuuta 2021

Mad Heidi päivitys: Sijoita ja Scott maksaa loput

Tammikuun tekstissäni Mad Heidin joukkorahoituskampanjasta kerroin, että sijoitus sitouttaa. Loistava esimerkki sitoutuneesta sijoittajasta on myös Mad Heidin rahoittajana ja fani Scott.

Hän on tehnyt tarjouksen, jolla viedä Mad Heidi elokuvan rahoitus maaliin, kun rahoitusta puuttuu vielä n. 300.000 CHF. Jos muut sijoittajat saavat kasaan toisen puolikkaan, hän mukaan rekrytoimansa kaverin kanssa laittaa peliin toisen puolikkaan. Euroissa kyse on vajaan 150.000 euron summasta.  

Asian edistämiseksi Scottin tarjous on välitetty Mad Heidin muille sijoittajille ja sitä hyödynnetään kampanjan mainonnassa. Koska Scott on innoissaan leffasta, hän teki kirjallisen tarjouksen lisäksi lyhyen Youtube-videon kannustaakseen sijoittajia. 

Täysillä mukana alusta lähtien

Kun hän kuuli elokuvasta, hän samantien lähti rahoittamaan projektia lunastaen itselleen paikan elokuvahistoriassa yhtenä elokuvan ruumiista. Vaikka kello olikin jo paljon, hänen oli pakko soittaa leffasta kaverilleen ja kohta Mad Heidissä oli toinenkin rahoittaja ja sitoutunut ruumis. 

Korona-aika on pitänyt Scottin sisätiloissa, mutta ne harvat kerrat, kun hän on lähtenyt ulos asunnostaan ovat liittyneet Mad Heidiin. Hän on ehtinyt hankkia runsaasti Mad Heidi-tavaraa (merchandise) muun muassa useita paitoja, julisteen sekä hatun, joilla voi myös osallistua leffan rahoitukseen ja mainostukseen. Videossa näet julisteen hänen takanaan sekä yhden t-paidoista hänen yllään.

Kun löydät joukkorahoituskampanjasi ympärille tällaisia sijoittajia, kampanjan toteutus helpottuu kummasti. Fanit, kuten minä ja Scott, alkavat tuottaa sisältöä ja viestintää. Olen entistä tyytyväisempi, että hyppäsin tähän kelkkaan. 

Tällä hetkellä sijoitussivun mukaan kampanjaan on tullut uusia sijoituksia jo yli 10.000 euron edestä. Vielä 140.000 ja rahoitus on varmistettu.

Elämysten ja tuotteiden yhdistäminen

Huomasin jo aikaisemmin, että vastikerahoituksen puolella tarjolla on sekä tuotteita että elämyksiä, kuten extra-rooleja, kuvauspaikkavierailuja. Mutta tajusin vasta nyt, että ne ovat toisiinsa linkitettyjä Heidi bondien avulla. 

Ostamalla Mad Heidi absinttia saa itselleen absintin lisäksi 75 Mad Heidi bondia. Bondeilla voi lunastaa lukuisia eri elämyksiä 20 bondilla saa kiitoksen nettisivuille, 165 bondilla taas pääsee leffaan avustajaksi, 500 bondilla saa oman naamansa elokuvaan ilman Sveitsiin matkustamista ja paljon muuta. Bondeja voi ostaa myös sellaisenaan, jos esimerkiksi tarvitsee absintti-ostosten jälkeen lisäbondeja.

Tämä on nerokas tapa tarjota innokkaille faneille lukuisia eri tapoja rahoittaa elokuvaa, entisestään sitouttaa heitä sekä laittaa heidät markkinoimaan. Esimerkiksi Scottin kaltainen fani on löytänyt itselleen lukuisia mielenkiintoisia tapoja käyttää rahaansa elokuvan edistämiseksi. Elokuva taas on tarjonnut hänelle pääsyn käsikirjoituskokouksiin, kuvauksiin ja sijoittajaseminaariin, elämyksiä ja tilanteita, joihin ei tavallinen ihminen ei normaalisti pääsisi.

Scott on käyttänyt elokuvaan paljon rahaa, mutta vierailun kuvauksissa voi kokea n. 300 eurolla, riippuen minkälaisella tuotteiden ja bondien yhdistelmällä sen hankkii. Suomesta Sveitsiin matkustaminen ei nykyisellään ole suositeltavaa, eikä tällä hetkellä ole varsinaisia kuvauksiakaan ennen kuin rahoitus varmistuu. 


Aikaisemmat tekstini Mad Heidistä:

Mad Heidi päivitys: Sijoitus sitouttaa 22.1.2021

2020 uudet joukkosijoitukset 31.12.2020

Sijoittaisinko Mad Heidiin? 21.12.2020