Räjähtävät kissat ja yleisö
"Automaatti" oli niin suosittu, että heidät, jopa heitettiin ulos muutamilta messuilta, koska heidän osaston ympärille syntyvät jonot vaikeuttivat ja sotkivat koko muuta messua.
"Nobody ever wins a fight" - Road House 1989
Hyvää pääsiäistä!
Olen aikaisemmin tässä blogissa kertonut, että joukkorahoitusta on olemassa neljää eri muotoa. Nopeasti kerrattuna muodot ovat vastikkeet, sijoitukset, lainat ja lahjoitukset. Mutta on olemassa viideskin muoto, joka selvästi on osa joukkorahoitusperhettä.
Viides muoto on tilauspohjainen joukkorahoitus tai tilaajarahoitus. Kansainvälisesti alan tunnetuimpia toimijoita lienee Patreon. Suomessa tilaajarahoituspalvelua tarjoaa Rapport, joka on erikoistunut toimittajiin ja uutisiin.
Jo jonkin on kuultu printtimedian alhosta, harmiteltu kevyttä klikkijournalismin ja sitä ettei toimittajilla ole aikaa tehdä tarpeellista taustoittavaa työtä juttujen eteen. Rapport on joukkorahoituspalvelu, jonka kautta voi ostaa ja ylläpitää laatujournalismia.
Rapportin kuukausimaksua vastaan voi valita 1-5 journalistia Rapportin katalogin 48 journalistista, joita haluaa tukea ja joiden juttuja haluaa lukea. Valittava on muun muassa päivystävä anarkisti Suvi Auvinen tai Politbyroon takaa löytyvä kolmikko Juha Töyrylä, Sini Korpinen ja Matti Parpala. Ps. Nostot edustavat enemmän minua kuin Rapportin journalistikuntaa.
Vastikkeeton joukkorahoitus on yhä Suomen lainsäädännön mahdotonta, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta, mutta Rapportin alustalla journalistit tarjoavat kuukausitilaajilleen sisältöä vastikkeena taloudellisesta tuesta.
Koska kyse on jatkuvista tilauksista, ei tilauksien tai journalistien eteen myöskään tehdä samalla tavalla aktiivista kampanjointia, vaan Rapportista ja tilauspalvelusta saatetaan mainita podcastin lomassa tai artikkelin lopussa.
Aikaisemmat tekstini Mad Heidistä:
Mad Heidi päivitys: Sijoita ja Scott maksaa loput 16.3.2021
Mad Heidi päivitys: Sijoitus sitouttaa 22.1.2021
2020 uudet joukkosijoitukset 31.12.2020
Sijoittaisinko Mad Heidiin? 21.12.2020
Olen varmasti itsekin sortunut siihen, että kehun jonkun bisneksen ideaa. En kuitenkaan kannata ideaan sijoittamista. Idealla tässä tarkoitan ajatusta jonkin toteuttamiseksi. Ja ajatuksia erilaisten asioiden tekemiseksi on paljon, useimmilla ihmisillä on niitä.
Jos haluat vain tukea hyvää ideaa, niin se on ihan ok. Siinä ei ole mitään väärää. Olen itsekin tukenut montaa hyvää ideaa. Ps. Minulla on paljon hyviä ideoita, jos sinulla on ylimääräistä rahaa.
Ennen kuin annat rahasi minulle tai kenellekään muulle, jolla on idea kannattaa pohtia potentiaalia.
Olen itse sijoittanut rahaa joukkorahoituskampanjoihin enemmän ideasta innostuneena kuin potentiaalia arvioineena. Olen kuitenkin oppinut toppuuttelemaan ideaan ihastumista ja pohtimaan enemmän potentiaalia idean ympärillä.
Potentiaalilla tarkoitan henkilön tai tiimin kykyä toteuttaa ja konkretisoida ideansa. Pääomaa etsivissä joukkorahoituskampanjoissa on usein kyse alkuvaiheen yrityksistä, joilla omasta mielestään on loistava idea.
Liiketoimintaa voi olla ja se voi olla kannattavaakin. Ideaa on hyvin vaikea arvioida. Harva yrittäjä aloittaa huonolla idealla varustettuna, silti jokainen yrittäjä ei onnistu rakentamaan kannattavaa yritystä.
Idean lisäksi kannattaa kiinnittää erityistä huomiota siihen, minkälainen kyky idea läpiviemiseen löytyy. Sinällään jo kyky markkinoida ja myydä ideaa sijoittajille, voi antaa lupaavia vihjeitä kyvystä myydä myös varsinaista tuotetta. Aina ei kuitenkaan näin ole.
Kyky myydä loistavana sijoituksena mullistavat hilavitkuttimet, ei vielä tarkoita, että yritys kykenee myymään hilavitkuttimensa eteenpäin. Ehkä yritys, ei pysty täyttämään lupauksiaan laadun, hinnan ja mullistavuuden ollessa kohdallaan. Ehkä yrityksellä ei olekaan teknistä osaamista mullistavan hilavitkuttimen tekemiseen, vain vahva idea, miten sellaisen ehkä voisi tehdä.
Pidän positiivisena merkkinä potentiaalista sitä, että idean ympärille ja toteuttamiseen on jo kerätty tiimiä erilaisilla vahvuuksilla.
Joukkorahoitus ja hybridirahoitus on saanut tuulta alleen kunnissa, jotka etsivät uusia tapoja palvella paremmin kuntalaisia. Opiskelen Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen osaamiskokonaisuutta ja kevään ensimmäisessä kurssityössä tutustuin hybridirahoitukseen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä.
Hybridirahoituksella tarkoitetaan rahoitusmallia, jossa osa rahoituksesta tulee kunnalta ja osa tulee kuntalaisilta. Erikseen on poissuljettu perinteinen omarahoitusosuus eli hankkeen hakija ei voi olla samalla rahoittaja, vaan rahoituksen täytyy tulla aidosti ulkopuolisilta. Kuntarahoitus on ollut prosenttiosuus (40-50%) hankkeen minimitavoitteesta.
Hybridirahoituskampanjoita on toteutettu Mesenaatin ja kuntien yhteistyönä. Viime vuonna muun Tuusulassa, Tampereella, Jyväskylässä. Viime vuonna Oulu toteutti lisäksi Mesenaatin kanssa osallistuvan budjetoinnin kokeilun. Tuusulan, Tampereen ja Jyväskylän kampanjoissa kymmenen hanketta keräsi 35.144 euroa 396 mesenaatilta, joista osa on yksityishenkilöitä, osa yhteisöjä. Varoja hankittiin hankkeisiin yhteensä 54.554 euroa, kun lasketaan mukaan kuntarahoitus, ja kuntarahoituksen osuus oli noin 35%.
Tampere on joukkorahoituksen ja hybridirahoituksen pioneeri. Ensimmäisessä joukkorahoituskampanjassaan vuonna 2015 Tampereen kaupunki yhteistyössä Mediamuseo Rupriikin, Pelikonepeijoonien ja Tampereen yliopiston kanssa järjesti joukkorahoituskampanjan Suomen Pelimuseon rahoittamiseksi.
Pelimuseon kampanjaa sivusin tekstissäni Finnasta. Tuolloin joukkorahoitusta koskevista hakutuloksista yli viidesosa liittyvät Suomen Pelimuseon joukkorahoituskampanjasta otettuihin kuviin.
Tampereen kaupungin museopalveluilla oli takana jo oma
rahoitusosuus sekä esineistöä. Kampanjalla kerättiin lisärahoitusta sekä
vahvistusta sille, että pelimuseolle on aito tilaus. Kampanja keräsi yli 85.000
euron rahoituksen ja 1120 eri rahoittajalta.
Kunta voi siis hyvin ja menestyksellä toimia joukkorahoituksen hakijana. Ylimääräisen rahoituksen ohella Tampere ja Pelimuseo on saanut runsaasti mediahuomiota ja museolla on yli tuhat sitoutunutta mesenaattia.
Jos aihe kiinnostaa, niin huomenna 23.3.2021 on aiheesta Joukkorahoitus kuntien uutena osallistavana menetelmänä -seminaari. Seminaarissa on tutkijoiden puheenvuoroja sekä Tuusulan ja Tampereen kuntien sekä kampanjantekijöiden kokemuksia.
Päivitetty 26.3.2021: Lisätty seminaarin tallenne.
Tammikuun tekstissäni Mad Heidin joukkorahoituskampanjasta kerroin, että sijoitus sitouttaa. Loistava esimerkki sitoutuneesta sijoittajasta on myös Mad Heidin rahoittajana ja fani Scott.
Hän on tehnyt tarjouksen, jolla viedä Mad Heidi elokuvan rahoitus maaliin, kun rahoitusta puuttuu vielä n. 300.000 CHF. Jos muut sijoittajat saavat kasaan toisen puolikkaan, hän mukaan rekrytoimansa kaverin kanssa laittaa peliin toisen puolikkaan. Euroissa kyse on vajaan 150.000 euron summasta.
Asian edistämiseksi Scottin tarjous on välitetty Mad Heidin muille sijoittajille ja sitä hyödynnetään kampanjan mainonnassa. Koska Scott on innoissaan leffasta, hän teki kirjallisen tarjouksen lisäksi lyhyen Youtube-videon kannustaakseen sijoittajia.
Kun hän kuuli elokuvasta, hän samantien lähti rahoittamaan projektia lunastaen itselleen paikan elokuvahistoriassa yhtenä elokuvan ruumiista. Vaikka kello olikin jo paljon, hänen oli pakko soittaa leffasta kaverilleen ja kohta Mad Heidissä oli toinenkin rahoittaja ja sitoutunut ruumis.
Korona-aika on pitänyt Scottin sisätiloissa, mutta ne harvat kerrat, kun hän on lähtenyt ulos asunnostaan ovat liittyneet Mad Heidiin. Hän on ehtinyt hankkia runsaasti Mad Heidi-tavaraa (merchandise) muun muassa useita paitoja, julisteen sekä hatun, joilla voi myös osallistua leffan rahoitukseen ja mainostukseen. Videossa näet julisteen hänen takanaan sekä yhden t-paidoista hänen yllään.
Kun löydät joukkorahoituskampanjasi ympärille tällaisia sijoittajia, kampanjan toteutus helpottuu kummasti. Fanit, kuten minä ja Scott, alkavat tuottaa sisältöä ja viestintää. Olen entistä tyytyväisempi, että hyppäsin tähän kelkkaan.
Tällä hetkellä sijoitussivun mukaan kampanjaan on tullut uusia sijoituksia jo yli 10.000 euron edestä. Vielä 140.000 ja rahoitus on varmistettu.
Huomasin jo aikaisemmin, että vastikerahoituksen puolella tarjolla on sekä tuotteita että elämyksiä, kuten extra-rooleja, kuvauspaikkavierailuja. Mutta tajusin vasta nyt, että ne ovat toisiinsa linkitettyjä Heidi bondien avulla.
Ostamalla Mad Heidi absinttia saa itselleen absintin lisäksi 75 Mad Heidi bondia. Bondeilla voi lunastaa lukuisia eri elämyksiä 20 bondilla saa kiitoksen nettisivuille, 165 bondilla taas pääsee leffaan avustajaksi, 500 bondilla saa oman naamansa elokuvaan ilman Sveitsiin matkustamista ja paljon muuta. Bondeja voi ostaa myös sellaisenaan, jos esimerkiksi tarvitsee absintti-ostosten jälkeen lisäbondeja.
Tämä on nerokas tapa tarjota innokkaille faneille lukuisia eri tapoja rahoittaa elokuvaa, entisestään sitouttaa heitä sekä laittaa heidät markkinoimaan. Esimerkiksi Scottin kaltainen fani on löytänyt itselleen lukuisia mielenkiintoisia tapoja käyttää rahaansa elokuvan edistämiseksi. Elokuva taas on tarjonnut hänelle pääsyn käsikirjoituskokouksiin, kuvauksiin ja sijoittajaseminaariin, elämyksiä ja tilanteita, joihin ei tavallinen ihminen ei normaalisti pääsisi.
Scott on käyttänyt elokuvaan paljon rahaa, mutta vierailun kuvauksissa voi kokea n. 300 eurolla, riippuen minkälaisella tuotteiden ja bondien yhdistelmällä sen hankkii. Suomesta Sveitsiin matkustaminen ei nykyisellään ole suositeltavaa, eikä tällä hetkellä ole varsinaisia kuvauksiakaan ennen kuin rahoitus varmistuu.
Aikaisemmat tekstini Mad Heidistä:
Mad Heidi päivitys: Sijoitus sitouttaa 22.1.2021
2020 uudet joukkosijoitukset 31.12.2020
Sijoittaisinko Mad Heidiin? 21.12.2020