maanantai 7. kesäkuuta 2021

Miksi kaikki tuotteet kannattaisi julkaista joukkorahoituksella?

Tämä on referaatti Launchboomin Tom Dadourianin tekstistä "Miksi jokainen tuote kannattaa julkaista joukkorahoituksella?", jossa Tom argumentoi, että fyysiset tuotteet tulisi julkaista joukkorahoituksella.

Tekstissä esitetään viisi argumenttia joukkorahoituksen eduista.

Ensinnäkin se tarjoaa mahdollisuuden kerätä rahoitusta suoraan asiakkailta, jolloin kampanjoijan ja tuotteen keksijän ei tarvitse aloittaa uraansa velkaantumalla syvästi tai luopua omistuksesta. 

Toisekseen joukkorahoituskampanja itsessään tukee tuotteen markkinointia. Joukkorahoitusalustat näyttävät paljonko tuotetta on myyty ja paljonko kampanja on kerännyt rahaa, mikä toimii tuotteen social proofina. En ole törmännyt kovin hyviin käännöksiin termille social proof, mutta Trustmaryn blogiteksti "Miten hyödyntää Social Proofia markkinoinnissa tuloksekkaasti" selittää termin hyvin auki. Kiteytettynä social proof lievittää epävarmuutta ja ruokkii luottamusta potentiaalisen asiakkaan mielessä. 

Kolmanneksi joukkorahoituskampanjalla voi testata tuotteen markkinapotentiaalia. Jos kampanjasi saa tukijoita taakseen, se osoittaa että tuotteelle on kysyntää. 

Neljänneksi joukkorahoituskampanjalla ja siihen liittyvällä asiakaspalvelukokemuksella tarjoaa hyvän mahdollisuuden luoden syviä ja pitkäaikaisia suhteita kampanjan tukijoihin ja faneihin.

Viidenneksi kampanjan voi toteuttaa ilman yhtään tuotetta varastossa. Vaikka on tärkeää, että tuotteesta on olemassa toimiva prototyyppi ja kampanjoijalla on selvä idea toteutuksesta ja realistinen hinnoittelu tuotteelle, niin taaskaan tuotteen julkaisua varten ei tarvitse ottaa valtavia riskejä varastoista joita ei välttämättä saakaan myytyä, vaan joukkorahoituskampanjan tukijat ovat varautuneet odottamaan tuotetta kunnes se on valmis. Tuotannon voi aloittaa turvallisin mielin, kun kampanja on saatu lukkoon ja rahat varmistettu.

Siinä oli Tom Dadourianin argumentit joukkorahoituskampanjoiden puolesta. Launchboom on joukkorahoituskampanjoiden konsultointiin erikoistunut yritys, joka oli myös mukana suunnittelemassa Xion CyberX -sähköpyörän joukkorahoituskampanjaa, joka julkaistiin Crowdfunded Summitin yhteydessä. Viittasin kyseiseen kampanjaan aiemmasta blogitekstissäni.


Ps. Jos sinulla on tiedossa parempi tai hyvä vaihtoehtoinen määritelmä tai käännös termille Socialproof tai Social Proof kuulisin siitä mielelläni. 

Ei kommentteja: