Viimeksi kerroin digitaalisten tuotteiden erityisistä eduista. Tällä kertaa katsotaan fyysisiä tuotteita joukkorahoituskampanjoissa. Fyysinen tuote voi olla koko kampanjan kantava idea, että synnytetään kirja, albumi tai käsityöläisolut.
Toisin kuin digitaaliset tuotteet, fyysiset tuotteet eivät
skaalaudu, kärsivät laatuongelmista ja toimitusvaikeuksista ja niiden
varastointi voi tuottaa päänvaivaa.
Olen muutaman pienpanimon osakas ja korona näytti, miten vaikeaa
tuotantoa voi olla lisätä, jos ollaan jo nykyisen laitteiston kapasiteetin
rajoilla. Ensin tarvitaan lisää tuotantolaitteita, jotka pitää valmistaa ja
toimittaa paikasta A paikkaan B.
Sitten pitää vielä saada paikalle ammattiasentajat paikalle,
mikä pandemian jyllätessä on hyvin hankalaa. Vasta asennuksen jälkeen päästään
tuottamaan lisää olutta. Prosessi voi venyä kuukausien mittaiseksi.
Pandemiaa ei olisi voitu ennustaa etukäteen, mutta jos tuote
oli digipeli ja myynti yllättävästi moninkertaistui, niin mitään erityisiä
toimia ei ole tarvinnut tehdä.
Käsityötalkoot?
Fyysiset tuotteet yksinkertaisesti vaativat paljon enemmän
käsillä tehtävää työtä. Työstä pitäisi saada yrittäjänkin palkkaa ja jos sitä
ei tee itse siitä pitää maksaa palkkaa.
Yhdistyksen voi olla yritystä helpompi toteuttaa asioita
talkootyönä, mutta silloin pitää muistaa kunnioittaa ja hyväksyä vapaaehtoisten
oikeudet. Erityisen tärkeä on muistaa, että vapaaehtoiset osallistuvat oman
kiinnostuksensa mukaan.
Tuotteiden postitus voi olla yksinkertainen, hauska ja
merkityksellinen vapaaehtoiskeikka, mutta se todennäköisesti ei ole erityisen
inspiroiva tai sankarillisuutta herättävä.
Riippuen tuotteesta sen toimitukseen, varastointiin ja
skaalaukseen liittyviä ongelmia voi helpottaa ulkoistamalla. Esimerkiksi kirjan
tai t-paidan kohdalla on sopivan kumppanin etsimällä mahdollista huolehtia,
siitä ettei itse tarvitse kuin rahastaa ja toimittaa tilaajien yhteystiedot
digitaalisesti kumppanille.
Virhearvioinnin vaara
Tilanne on tyystin toinen, jos onkin luvannut
nimikirjoituksella varustetun kirjan. Kirjat on tilattava kotiin, purettava,
kirjoitettava nimmari, yksittäispakattava, varustaa vastaanottajan tiedoilla ja
luovutettava eteenpäin toimitettavaksi.
Kun nimikirjoituksella varustettuja kirjoja on tilattu 10
kappaletta, niin kyse on mukavasta iltapuhteesta, nimmareita ja
muistokirjoituksia vääntäessä voi lämmöllä muistella kampanjaa ja rahoittajia. Tiedossa
voi olla tuskaa jo ennen pääsee edes aloittamaan uudelleen pakkaamista, jos kirjoja
onkin tilattu 1000 kappaletta. Puhumattakaan asunnon valtaavista
kirjalaatikoista.
Jos tuotteen hinnassa on jo huomioitu tilauksen,
uudelleenpakkauksen ja postituksen kulut sekä purkuun, nimikirjoituksiin,
pakkaamiseen sekä logistiikkaan kuluva aika, niin ei ole hätää. Ikävämpi
tilanne on, jos paljastuu, että jokainen lähetetty kirja tekee euron tai parin tappiota,
vaikka niiden piti tehdä voittoa.
Entä ne edut?
Rahoittajan näkökulmasta fyysisen tuotteen edut liittyvät siihen,
että se on jotain käsinkosketeltavaa ja nähtävää sekä muutenkin aistittavissa.
Kirja hyllyssä herättää enemmän tunteita, muistoja ja huomiota kuin kirjan nimi
digilaitteen muistissa. Teatteriesityksen tai elokuvan ensi-illan liput voi
toimittaa sähköpostiin, mutta postitse toimitetut painetut liput voi kiinnittää
jääkaapin oveen ja siten tilaaja saa päivittäisen muistutuksen
osallistumisestaan.
Joissain tuotteissa fyysisyys on ehdoton edellytys, toisissa
se on vaihtoehto. Digitaalinen olut ei toistaiseksi pysty kilpailemaan fyysinen
tuopin kanssa. Sen sijaan elokuvasta voi olla tarjolla digitaalinen versio
VOD:na sekä DVD tai Blu-ray versiot. Osallistuja voi sitten itse valita
haluaako digitaalisen, fyysisen vai molemmat tuotteet.
Fyysisistä tuotteista on mahdollista ottaa korkeampaa hintaa.
Ihmiset ymmärtävät ja arvostavat fyysisen tuotteen edellyttämään työtä ja
resursseja. Sen sijaan kirjoja, musiikkia, leffoja ja pelejäkin on alettu ostaa
kuukausitilauksella ja yksittäisten digitaalisen tuotteen hinta mielikuvissa voi
olla hyvin pieni.
Kampanjoijan näkökulmasta fyysisten tuotteiden suurin etu onkin
niiden korkeampi arvo. Kampanjassa voi erilaisia rahoittajia palvellakseen
yhdistellä niin digitaalisia kuin fyysisiä tuotteita.
Seuraavassa tekstissä käsittelen elämyksellisiä tuotteita.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti