Vastikkeita suunniteltaessa tuotepohjaiseen joukkorahoituskampanjaan tai lisäetuja mietittäessä pääomapohjaiseen joukkorahoituskampanjaan on hyvä pohtia, miten tuotteet toteuttaa. Digitaalisilla tuotteilla on muutamia ylivertaisia ominaisuuksia.
Digitaalinen tuote voi olla esimerkiksi peli, kirja, elokuva tai kurssi ja kyseinen tuote voi samalla olla koko joukkorahoituskampanjan ydinasia. Rahoitusta kerätään, jotta kyseinen tuote voidaan toteuttaa.
Digitaalinen tuote voi myös olla lisätuote tai ominaisuus, jolla luot eritasoisia rahoitusmahdollisuuksia kampanjaasi varten. Esimerkiksi elokuvista ja peleistä on mahdollista irrottaa soundtrack, ääniraita, omaksi tuotteekseen.
Joukkorahoituskampanjan aikana sen voi jo paketoida omaksi tuotteekseen. Lisävaiva luoda soundtrackista oma tuotteensa on pieni, jos sen suunnittelee ja toteuttaa etukäteen.
Käyttäen esimerkkinä digipeliä, niin 25 eurolla voisi myydä pelin ja 30 eurolla voisi myydä pelin sekä soundtrackin.
Digitaalisten tuotteiden ylivertaiset ominaisuudet
1. Skaalautuvuus
Kun digitaalinen tuote on kerran tehty, se on valmis jaettavaksi yhdelle, sadalle tai sadalletuhannelle. Digitaalinen tuote on vietävissä useille eri alustoille, jotka sitten huolehtivat jakelusta.
Myyntiprosessi, ostosta toimitukseen ja tilauksesta kiittämiseen, on mahdollista automatisoida. Tällöin uusien tilaajien palveluun ei tarvitse käyttää aikaa. Aika vapautuu markkinointiin sekä uusien tuotteiden ja projektien kehittelyyn.
2. Tasalaatuisuus ja varastoinnin helppous
Tuote ei kärsi siitä että sitä jaetaan monille, tuote ei kärsi kosteudesta, kuivuudesta tai kovakouraisesta kuljetuksesta, sen päälle ei kaadu kahvit, eikä sitä voi tiputtaa.
Digituotteen voi laittaa usealle alustalle tai verkkokauppaan, eikä tarvitse huolehtia pystyykö kaikkiin tilauksiin vastaamaan.
Digituotteen turvaaminen edellyttää sen tallentamista useampaan kuin yhteen paikkaan, mutta se ei silti edellytä fyysistä tilaa. Autotalli, olohuone ja keittiö eivät täyty lähettämistä odottavista paketeista.
3. Toimitusvarmuus
Tuotteen voi toimittaa näppärästi sähköpostilla ja linkillä. Jos tilaaja hukkaa linkkinsä, sen voi lähettää uudestaan ilman uusia kustannuksia.
Digituotteen kanssa ei tarvitse miettiä mitä kuljetusyhtiötä käyttää, ei tarvitse maksaa ylimääräistä seurantakoodeista, eikä pohtia miksi paketti on käynyt 7 kertaa Seinäjoella, vaikka se on menossa Helsingistä Espooseen.
Seuraavissa teksteissä käsittelen fyysisiä ja elämyksellisiä tuotteita.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti