maanantai 18. tammikuuta 2021

Elämykselliset tuotteet

Viime tekstit käsittelivät fyysisiä ja digitaalisia tuotteita. Niiden välimaastossa ja ulkopuolella häälyy elämykselliset tuotteet.

Elämystuotteiden keskiössä on tarjota ainutlaatuisia kokemuksia ja kaikenlaiset live-tilaisuudet, joissa on mahdollisuus spontaaniuteen tuovat elämyksellisyyttä tuotteisiin. Ne liittyvät kiinteästi rahoitettavaan projektiin ja muihin tuotteisiin, mutta niissä on jotain extraa. Rahoitusta keräävän tahon näkökulmasta se pieni extra mahdollistaa myös korkeamman tuotteen. 

Esimerkiksi elokuva- tai teatteriprojektissa voi olla tarjolla tavallisia lippuja, vähän arvokkaampia ensi-iltalippuja ja kaikkein arvokkaimpana ensi-iltalippuja, johon kuuluu osallistuminen Q&A -tilaisuuteen ensi-illan yhteydessä.

Maistatukset ja tutustumiskierrokset

Viimevuosien pienpanimobuumin yhteydessä on nähty useita nuorien panimojen joukkorahoituskampanjoita. Suomen alkoholilainsäädännöstä johtuen useimmat ovat olleet pääomapohjaisia kampanjoita, joissa rahoittajista on tullut kampanjan onnistuessa panimon osakkeenomistajia. 

Oluen teko, ginin ja viskin teko on pääpiirteissään aika suoraviivaista touhua, mutta kauppojen hyllyt notkuvat silti lukuisia eri vaihtoehtoja. Kampanjoija voi tarjota rahoittajille kurkistuksen prosessiin ja tiloihin, joissa taika tapahtuu, sekä mahdollisuuden maistella ja tutustua tuotevalikoimaan sekä kuulla tarinan tuotteen taustalla. 

Ägräs ja loma Fiskarsissa

Olen sijoittanut aikoinani Ägräs Distilleryyn, josta pääomistajat luopuivat syksyllä 2020. Sinä yhteydessä yhtiön arvo oli romahtanut. Roikun kuitenkin edelleen matkassa, eikä tappiota ole siten toistaiseksi syntynyt. 

Vaikka sijoitus on syönyt toistaiseksi vain syönyt rahojani, tarjosi Ägräs yhden top 3 joukkorahoituskokemuksistastani tarjoamalla. Early Bird etuna sain tarjota neljälle hengelle maistatus- ja tutustumiskierroksen heidän tislaamolla ja Tap Roomissa. 

Kierroksen ympärille rakentui mahtava miniloma läheisten kanssa Fiskarsin upeassa miljöössä. Hauska sattuma johti meidät majoittumaan yhden omistajan tarjoamaan AirBnB-majoitukseen. Kierrokset olivat ns. omistajakierroksia, joten siinä pääsi kuulemaan myös muiden omistajien motiiveja, ja Ägräs sai vahvistettua yhteisöä brändinsä ympärillä. 

Kokemus oli myös siinä mielessä uniikki, että Ägräksen siirryttyä uudelle omistajalle Tap Room suljettiin, eikä maistatuskierroksia ole enää saatavilla. 

Aikainen lintu madon nappaa

Early Bird -tarjous tarkoitti, että sijoituksen piti tulla tietyssä ajassa, mahdollisimman aikaisin, jotta normaalin osakeomistuksen rinnalle sai bonuksena ilmaisen kierroksen. Tällaiset tarjoukset myös helpottavat saamaan rahoittajia mukaan etupainotteisesti, kun monissa kampanjoissa suurin osa rahoittajista lähtee mukaan vasta viime metreillä ja jotkut vasta, jos kampanja on ylittänyt tavoitteensa.  

Elämyksellisten tuotteiden edut

Elämykset jäävät vahvasti ihmisten mieliin ja synnyttävät mielenkiintoisia tarinoita. Tarinoiden ympärille taas on helpompi rakentaa sitoutunutta yhteisöä ja brändin puolestapuhujia. On todennäköisempää, että henkilö kertoo kaverille innoissaan panimokierroksesta omassa panimossaan, kuin siitä, että hän ylipäänsä sattuu omistamaan pienen palan panimoa.  

Esimerkkinä Guinnessilla on erityinen paikka sydämessä, vaikka heidän olut ei mielestäni ole ihmeellistä, koska olen käynyt kiertämässä heidän Dublinin panimolla osana loistavaa reissua. Guinness on hyvin perinteinen firma, ei joukkorahoitettu panimo, mutta he tekevät bisnestä ja markkinointityötä brändilleen tarjoamalla panimokierroksia Dublinin panimollaan.

Yhdistämällä tuotteeseen elämyksen tai elämyksellisiä elementtejä on mahdollista vahvistaa kampanjaan osallistujien sitoutumista sekä veloittaa extra hintaan tai esimerkkini Early Bird -tarjouksella houkutella rahoittajia mukaan jo aikaisessa vaiheessa kampanjaa.


Ei kommentteja: