maanantai 11. tammikuuta 2021

Fyysiset tuotteet


Viimeksi kerroin digitaalisten tuotteiden erityisistä eduista. Tällä kertaa katsotaan fyysisiä tuotteita joukkorahoituskampanjoissa. Fyysinen tuote voi olla koko kampanjan kantava idea, että synnytetään kirja, albumi tai käsityöläisolut.

Toisin kuin digitaaliset tuotteet, fyysiset tuotteet eivät skaalaudu, kärsivät laatuongelmista ja toimitusvaikeuksista ja niiden varastointi voi tuottaa päänvaivaa.

Olen muutaman pienpanimon osakas ja korona näytti, miten vaikeaa tuotantoa voi olla lisätä, jos ollaan jo nykyisen laitteiston kapasiteetin rajoilla. Ensin tarvitaan lisää tuotantolaitteita, jotka pitää valmistaa ja toimittaa paikasta A paikkaan B.

Sitten pitää vielä saada paikalle ammattiasentajat paikalle, mikä pandemian jyllätessä on hyvin hankalaa. Vasta asennuksen jälkeen päästään tuottamaan lisää olutta. Prosessi voi venyä kuukausien mittaiseksi.

Pandemiaa ei olisi voitu ennustaa etukäteen, mutta jos tuote oli digipeli ja myynti yllättävästi moninkertaistui, niin mitään erityisiä toimia ei ole tarvinnut tehdä.

Käsityötalkoot?

Fyysiset tuotteet yksinkertaisesti vaativat paljon enemmän käsillä tehtävää työtä. Työstä pitäisi saada yrittäjänkin palkkaa ja jos sitä ei tee itse siitä pitää maksaa palkkaa.

Yhdistyksen voi olla yritystä helpompi toteuttaa asioita talkootyönä, mutta silloin pitää muistaa kunnioittaa ja hyväksyä vapaaehtoisten oikeudet. Erityisen tärkeä on muistaa, että vapaaehtoiset osallistuvat oman kiinnostuksensa mukaan.

Tuotteiden postitus voi olla yksinkertainen, hauska ja merkityksellinen vapaaehtoiskeikka, mutta se todennäköisesti ei ole erityisen inspiroiva tai sankarillisuutta herättävä.

Riippuen tuotteesta sen toimitukseen, varastointiin ja skaalaukseen liittyviä ongelmia voi helpottaa ulkoistamalla. Esimerkiksi kirjan tai t-paidan kohdalla on sopivan kumppanin etsimällä mahdollista huolehtia, siitä ettei itse tarvitse kuin rahastaa ja toimittaa tilaajien yhteystiedot digitaalisesti kumppanille.

Virhearvioinnin vaara

Tilanne on tyystin toinen, jos onkin luvannut nimikirjoituksella varustetun kirjan. Kirjat on tilattava kotiin, purettava, kirjoitettava nimmari, yksittäispakattava, varustaa vastaanottajan tiedoilla ja luovutettava eteenpäin toimitettavaksi.

Kun nimikirjoituksella varustettuja kirjoja on tilattu 10 kappaletta, niin kyse on mukavasta iltapuhteesta, nimmareita ja muistokirjoituksia vääntäessä voi lämmöllä muistella kampanjaa ja rahoittajia. Tiedossa voi olla tuskaa jo ennen pääsee edes aloittamaan uudelleen pakkaamista, jos kirjoja onkin tilattu 1000 kappaletta. Puhumattakaan asunnon valtaavista kirjalaatikoista.

Jos tuotteen hinnassa on jo huomioitu tilauksen, uudelleenpakkauksen ja postituksen kulut sekä purkuun, nimikirjoituksiin, pakkaamiseen sekä logistiikkaan kuluva aika, niin ei ole hätää. Ikävämpi tilanne on, jos paljastuu, että jokainen lähetetty kirja tekee euron tai parin tappiota, vaikka niiden piti tehdä voittoa.

Entä ne edut?

Rahoittajan näkökulmasta fyysisen tuotteen edut liittyvät siihen, että se on jotain käsinkosketeltavaa ja nähtävää sekä muutenkin aistittavissa. Kirja hyllyssä herättää enemmän tunteita, muistoja ja huomiota kuin kirjan nimi digilaitteen muistissa. Teatteriesityksen tai elokuvan ensi-illan liput voi toimittaa sähköpostiin, mutta postitse toimitetut painetut liput voi kiinnittää jääkaapin oveen ja siten tilaaja saa päivittäisen muistutuksen osallistumisestaan.

Joissain tuotteissa fyysisyys on ehdoton edellytys, toisissa se on vaihtoehto. Digitaalinen olut ei toistaiseksi pysty kilpailemaan fyysinen tuopin kanssa. Sen sijaan elokuvasta voi olla tarjolla digitaalinen versio VOD:na sekä DVD tai Blu-ray versiot. Osallistuja voi sitten itse valita haluaako digitaalisen, fyysisen vai molemmat tuotteet.

Fyysisistä tuotteista on mahdollista ottaa korkeampaa hintaa. Ihmiset ymmärtävät ja arvostavat fyysisen tuotteen edellyttämään työtä ja resursseja. Sen sijaan kirjoja, musiikkia, leffoja ja pelejäkin on alettu ostaa kuukausitilauksella ja yksittäisten digitaalisen tuotteen hinta mielikuvissa voi olla hyvin pieni.

Kampanjoijan näkökulmasta fyysisten tuotteiden suurin etu onkin niiden korkeampi arvo. Kampanjassa voi erilaisia rahoittajia palvellakseen yhdistellä niin digitaalisia kuin fyysisiä tuotteita.

 

Seuraavassa tekstissä käsittelen elämyksellisiä tuotteita.

Ei kommentteja: