maanantai 28. joulukuuta 2020

Valmiille alustalle vai omaa rakentamaan?

Kun pyörii paljon joukkorahoitusta käsittelevissä keskusteluissa, niin aina välillä törmää henkilöihin, jotka haluavat pyörittää joukkorahoituskampanjan omalla sivullaan jonkin valmiin alustapalvelun sijaan.

Tärkeimmät syyt:

Raha

Data

Kun syynä on raha, niin tarkoitus on välttää alustapalvelun kulut. Joukkorahoituspalveluiden bisnes perustuu siihen, että palvelut ottavat osuuden joko rahoittajilta, kampanjoijilta tai molemmilta. Lopputulos on sama. Osuus rahoista, jotka olisivat voineet tulla suoraan kampanjoijan taskuun, meneekin alustan tarjoajalle.  

Data taas on monimutkaisempi ja tämän syyn esittäjillä on useimmiten runsaasti teknistä ymmärrystä markkinoinnista ja nimenomaan erilaisista seurantatyökaluista. Se minkälaista tietoa kävijöistä alustapalvelu haluaa tai edes pystyy jakamaan kampanjoijille vaihtelee runsaasti. Omalla sivulla on mahdollista tutkia kävijöitä paljon monipuolisemmin.

Molemmat ovat järjellisiä perusteluita. Rahan takiahan kampanjoita tehdään ja datan on sanottu olevan uusi kulta. On olemassa onnistuneita kampanjoita, jotka on toteutettu kampanjoijan omalla sivulla ja omilla työkaluilla.

Muutamia pohdittavia asioita

1. Kauanko oman joukkorahoituspalvelun rakentaminen kestää?

Miten ja minne aiot rakentaa sivun palvelemaan kampanjaasi ja osallistujia? Onko sinulla jo valmis sivu, ehkä verkkokauppakin, vai perustaisitko uuden sivun? Mitä uusia palikoita tarvitset kerätäksesi rahaa ja kommunikoidaksesi osallistujien kanssa? Kauanko uusien ominaisuuksien pystyttämiseen menee aikaa? Tarvitsetko ominaisuuksia tai palveluita, joista kuitenkin tulee kuluja?

Joukkorahoituskampanjaa varten ei tarvita ihmeitä. Arvioi kuitenkin työaika, joka vaaditaan, ja paljonko työajan arvo olisi. Arvioi lisäksi mahdollisten palvelujen kustannukset.

Esimerkki.

Työaikaa kuluu 8h, ja työtunnin arvo on 30 e/h. Tässä vaiheessa kampanjan kulut ovat 240 euroa, ei siis mikään suuri summa. 

Oletetaan, että on olemassa jo hyvin rakennetut ja monipuoliset sivut, joista löytyy tarpeelliset ominaisuudet kampanjan toteuttamiseen. Lisäpalvelut 0 euroa.

Jos kampanjalla kerätään 3000 euroa, niin työaika veisi 8% tuotoista. Jos alustapalvelun kulut ovat 5%, niin rahan takia ei alustaa kannata hyljeksiä. 

Jos kampanjalla kerätään 24000 euroa, niin työaika veisikin enää 1% tuloista, jolloin alustapalvelu tulisi kalliimmaksi

2. Algoritmi on alustan puolella

Alustapalvelu on toiminut joukkorahoituksen kanssa jo pitkään. Se tavoittaa ihmisiä eri sosiaalisissa medioissa, joita joukkorahoituskampanjat kiinnostavat. On hyvin todennäköistä, että joukkorahoituskampanjasi sivu alustalla on helpommin löydettävissä kuin omalla sivullasi. 

Jos tieto kampanjastasi tavoittaa ihmisiä irl eli oikeassa elämässä, he todennäköisesti käyttävät hakukoneita kampanjasi löytämiseen. Onko hakukone tällöin sivusi vai alustapalvelun puolella?

Entä markkinoiko alustapalvelu kampanjaasi? Tavoittaako heidän kanavansa potentiaalisia rahoittajia paremmin kuin omat sisältösi. Huomioi myös se oletko tottunut pyytämään yleisöltäsi rahaa, koska alustapalvelun yleisö on tottunut siihen, että heiltä halutaan rahaa. 

3. Minkälaisen yleisön tavoitat?

Alusta ei välttämättä tarjoa isoa apua markkinoinnin suhteen. Pääsääntöisesti he tarjoavat työkalut ja sinun on käytävä hommiin. Joudut siis markkinoimaan itse ja paljon. 

Tässä vaiheessa onkin hyvä palata edelliseen pointtiin. Ovatko algoritmit alustan vai sinun puolellasi?

Jos tavoitat jo valmiiksi suuren yleisön, niin riskit ja luottamusongelmat eivät vaikuta kampanjaan samalla tavalla. Mieti kuitenkin minkälaisen yleisön tavoitat ja oletko tarjoamassa kampanjallasi vanhaa tuttua vai jotain täysin uutta? 

Alustapalvelussa mukana olo voi lisätä luotettavuutta, jos olet tekemässä jotain täysin uutta. Alustalta kampanjasi voi bongata muuten tuntematon ihminen, jota joukkorahoitukset kiinnostavat.

Muutamaa poikkeusta lukuunottamatta olen löytänyt jokaisen kampanjan, johon olen osallistunut, alustapalveluiden kautta. Poikkeukset taas ovat olleet jo valmiiksi suuren yleisön omaavia toimijoita tai kampanjat ovat näkyneet perinteisessä mediassa. 

4. Onko datasta aidosti apua?

Jotta kävijädatalla olisi arvoa, tarvitaan paitsi kävijöitä, testausta ja analyysia. Hyvän joukkorahoituskampanjan kesto on tiivis, muutamista viikoista muutamaan kuukauteen. Paljonko aikaa voit käyttää kävijädatan tutkimiseen ja kampanjan muokkaamiseen kyseisen datan pohjalta?  

Voisiko dataa saada jotain muuta kautta? 

Kampanjasivusi ei toimi tyhjiössä, yleisö löytää sen luokse monia reittejä pitkin. Vaikka et saisikaan täydellistä dataa kävijöistä alustapalvelulta voit saada monipuolista tietoa esimerkiksi sosiaalisen median kanavista ja sitä kautta analysoida, mitkä asiat saavat ihmiset pysähtymään sisältöjesi äärelle ja siirtymään kampanjan sivulle.  

Jos kampanjasivusi menee kampanjan aikana useamman kerran uusiksi, jos vastikkeet muuttuvat tai katoavat, se ei välttämättä herätä luottamusta. Jatkuva kampanjasivun muokkaus myös vie aikaa, kampanjasivun markkinoinnilta. 


Ei kommentteja: