Olen varainhankinnasta ja joukkorahoituksesta kiinnostunut kolmannen sektorin moniosaaja. Elokuvanörtti, joka lorvii Youtubessa katsoen leffa-arvosteluja ja harvemmin katsoo elokuvia.
Monessa järjestössä varainhankinta on iso toimintaa. Varainhankintaa on monenlaista ja monentasoista. On kotiin lähetettäviä lahjoituspyyntöjä, kuukausilahjoittajien feissausta ja hyväntekeväisyystempauksia. Sitten on erilaista materiaalista yhteistyöstä. Olen muun muassa hankkinut ilmaiseksi muun muassa pahvilaatikoita, kahvipaketteja sekä ulkolämmittimet yhdelle rasisminvastaiselle Suomen kiertueelle. Pahveja tai kahvia ei tarvinnut palauttaa, ulkolämmittimet taas kierroksen jälkeen palasivat omistajalle.
Myös joukkorahoitus on yhdistyksille mahdollisuus. Tietyssä mielessä suurin osa yhdistyksistä itse asiassa toimii joukkorahoituksella. Toiminnan tukirankana on joukko jäseniä ja hyväsydämisiä lahjoittajia rahoittamassa yhdistystä.
Suomalaisia yhdistyksiä näkee harvemmin joukkorahoitusalustoilla. Mutta monissa varainhankintakampanjoissa hyödynnetään samoja elementtejä kuin alustatkin käyttävät. On selkeä tavoite, projekti, jolle haetaan rahaa. Kampanjan aikana tiedotetaan aktiivisesti ja tavoitehakuisesti. Kampanjoilla on selkeät suunnitelmat ja alku sekä loppu. Lahjoittajia ja kampanjaan osallistuneita kiitetään puserruksen päätteeksi ja jälkiviestintää jatketaan vielä kampanjan päätyttyä.
Joukkorahoitukseen ei ole tietääkseni tutkintoa, mutta Suomessa on tarjolla oppisopimusmuotoisena koulutuksena Ammattimaisen varainhankinnan erikoisammattitutkinto. Se on suunnattu kolmannen sektorin toimijoille. Olen itse suorittanut tutkinnon ja voin lämpimästi suositella kurssia. Ensinnäkin kurssin sisältö oli timanttinen ja lähipäivillä oli joukko mahtavia kouluttajia. Toisekseen kurssilla tutustuu mielenkiintoiseen joukkoon erilaisia ammattilaisia, joilla kaikilla varainhankinta oli jollain tavalla työtehtävissä.
Käymälläni kurssilla joukkorahoitustakin sivuttiin. Yksi kurssilaisista oli toteuttanut joukkorahoituskampanjan, joka ei itse asiassa onnistunut joukkorahoitusalustalla. Näkyvyyden ja huomion ansiosta he saivat sai kampanjan jälkeen toteutettua projektinsa yritysyhteistyön kautta. Palvelumuotoiluun, tuotteistamiseen ja lahjoittamisen psykologiaan liittyvä sisältö on yleispätevää sisältöä joukkorahoituskampanjaa harkitsevalle.
Onkohan muuten Suomessa opintoja tai kursseja puhtaasti joukkorahoituksesta? Olisi mielenkiintoista tutustua sellaisiin.
Springvest on kotimainen joukkorahoitusalusta pääomapohjaisen joukkorahoitusta varten. Olen tehnyt pienen sijoituksen heidän kauttaan biolääkeyritys Desentumiin ja seuraan aktiivisesti heidän viestintäänsä.
Huomenna heillä on tarjolla webinaari, jossa kolme rahoitettua yritystä kertovat tilanteestaan, mutta koska heidän nettisivuilla ei ollut jaettua ilmoittautumislomaketta se on ilmeisesti vain sijoittajille suunnattu webinaari.
Sen sijaan heillä on seuraava kasvuwebinaari julkisesti nähtävillä.
40 minuutin webinaarissa käydään läpi muun muassa, mistä kasvusijoittamisessa on kyse ja miksi kasvurahoitusta tarvitaan. Lisäksi he avaavat tarkemmin Springvestin puolen toimintalogiikkaa esimerkiksi, millä perustein valitsevat yrityksiä rahoituskierroksilleen.
Lisäksi he kertovat muutamista exiteistä, jotka luonnollisesti ovat niin sijoittajien kuin yrittäjienkin näkökulmasta kiinnostavia onnistumistarinoita. Lopuksi he kertovat, miten Springvestin kautta sijoittaminen tapahtuu.
Jos olet yrittäjä ja olet miettinyt miten saat yrityksesi Springvestin palveluun, niin voit saada webinaarista hyviä pointteja. Jos taas olet kahden vaiheilla uskallatko tehdä riskisijoituksia joukkorahoituspalvelun kautta niin webinaari tarjoaa taustatietoa yhden alan toimijan näkökulmasta.
Hienoa avoimuutta on mielestäni webinaarissa esitetyt Springvestin perustiedot (huom. kevään lukuja):
Heidän kautta on kanavoitunut 149 miljoonaa euroa 47 yhtiöön 67 rahoituskierroksella. Rahasta on 5,6% tai 8,4 milj. euroa menetetty konkursseihin. Exitejä on ollut 5 kappaletta ja 4 yhtiötä on jakanut osinkoja.
Suomalainen joukkorahoitusalan yhtiö ja alustapalvelu Fundyou on käynyt läpi brändiuudistuksen. Samalla nimi vaihtui. Uusi on nimi Crowd for Impact.
Vastuullisuus ja muutoksen tekeminen on noussut entistä enemmän keskiöön. Rahoitusta hakevissa projekteissa painottuvat erilaiset kestävän kehityksen periaatteisiin liittyvät hankkeet. Palvelussa on avoimena 13.9.2021 muun muassa muovin kierrätykseen ja kännyköiden uudelleenkäyttöön liittyvät kampanjat. Ennakkomarkkinoinnissa on idea, jossa on tarkoitus tarjota mehiläispesä palveluna.
Visuaalisesti alusta miellyttää silmääni. Sivut ovat freesit ja modernit noudattaen kuitenkin muilta joukkorahoitusalustojen tuttuja piirteitä.
Toivotan muutoksen tervetulleeksi. Tässä ajassa tarvitaan tekemistä, joilla pyritään puuttumaan ilmastonmuutokseen, ylikulutukseen ja jätteiden kertymiseen. Ainakin minulle kiertotalous-innovaatiot ja jakamistalous luovat toivoa, jota ei ole liikaa tarjolla.
Mesenaatti.me on joukkorahoitusalusta vastikepohjaisille joukkorahoituskampanjoille. Viime vuoden maaliskuussa se lanseerasi erillisen Korona Aid kampanjasivuston työtilaisuuksia ja tuloja menettävien kulttuuritoimijoiden ja yrittäjien auttamiseksi.
Toisin kuin Mesenaatissa perinteisesti kampanjan minimisummaksi riittää 50 euroa (normaalisti 1000 euroa). Kampanjalla ei myöskään tarvitse olla erityistä hanketta, vaan rahaa voi hakea nykyisen toiminnan ylläpitämiseen. Lisäksi kirjoittamalla kampanjan otsikkoon KORONA AID se nousee myös kampanjasivustolle.
6.9.2021 mennessä yli viisikymmentä kampanjaa on saanut Korona Aid -kampanjan kautta rahoitusta toimintaansa. Jos liiketoimintasi on yhä ongelmissa koronasta johtuen, niin Mesenaatin Korona Aid joukkorahoitus voisi olla sinulle sopiva tapa saada ylimääräistä rahoitusta ja potkua. Ideoita vastikkeisiin voit katsoa vaikka meneillään olevista tai onnistuneista kampanjoista.
Tällä hetkellä alustalla on kolme käynnissä olevaa kampanjaa:
GLUTEENITON LEIVONTABOKSI
Kampanja päättyy 15.9.2021. Tällä hetkellä kampanja on kerännyt jo yli 8000 euroa, mutta vielä 1690 euron päässä kymppitonnin minimitavoitteestaan. Turkulaisen gluteenittoman ravintolan yrittäjät ovat lähteneet hakemaan rahoitusta toiminnan jatkuvuuden varmistamiseksi.
AUTA CAFÉ BOARDGAMEA!
Kampanja päättyy 3.10.2021. Kampanja on jo kerännyt yli 1600 euroa. Vielä tuplasti sen verran rahoitusta uupuu kampanjan 5000 euron minimitavoitteesta. Café Boardgame on Helsingin ensimmäinen lautapelikahvila, joka on elänyt korona-ajan horrosta, hankkimatta uusia pelejä. Rahoituksella on tarkoitus pitää toiminta pyörimässä, sekä kehittää kahvilasta entistä viihtyisämpi paikka.
GAME CAVE
Kampanja päättyy 31.12.2021. Kampanja on toistaiseksi kerännyt runsaat tuhat euroa, viidentoista tuhannen minimitavoitteestaan. Game Cave on pelisali Espoossa joka aloitti toimintansa tammikuussa 2020 koronan alla. Toiminta käynnistyi lupaavasti, mutta sitten iski korona. Joukkorahoituksen tuotoilla maksetaan rästissä olevia, vuokra-, sähkö- ja leasingkuluja.
Suomen pankki tilastoi suomalaista joukkorahoitusmarkkinaa, on tilastoinut jo vuodesta 2016, ja sitä ennen valtiovarainministeriö tilastoi joukkorahoitusalaa vuosina 2014-2015. Keväällä 2021 julkaistun tiedotteen mukaan yrityksille välitettiin sijoitusmuotoista joukkorahoitusta entistä enemmän vuoden 2020 aikana, mutta vertaislainaus ja lainamuotoinen joukkorahoitus molemmat vähenivät.
Vastikemuotoinen joukkorahoitus on rahamäärällisesti pienin verrattuna muihin joukkorahoituksen muotoihin, mutta siellä projektien määrä nousi yli 50 % (179:ään edellisvuoden 114 kappaleesta) sekä rahoituksen kokonaismäärä noin 30%. Vastikepohjaisen joukkorahoituksen kokonaispotti vuonna 2020 oli n. miljoona euroa. Viime vuonna useampi sai rahoituksen, mutta rahoitukset olivat edellisvuotta pienempiä. Projektien määrään on varmasti vaikuttanut Mesenaatin Korona Aid -kampanjat.
Pääomapohjaisessa tai Suomen pankin nimeämässä sijoitusmuotoisessa joukkorahoituksessa projektien määrä laski 49 hankkeesta 39 hankkeeseen, mutta rahoituksen kokonaispotti nousi 53 miljoonasta 74 miljoonaan euroon. Hankkeet saivat siis aikaisempaa suurempia rahoituksia vuoden 2020 aikana.
Jos tilastotieto joukkorahoitusalasta kiinnostaa, niin kyseisen Suomen pankilta voi tilata suoraan sähköpostiin kerran vuodessa ilmestyvän Joukkorahoitus ja vertaislainaus tiedotteen. Laitoin sen itsekin juuri tilaukseen.
Useimmiten kampanjat epäonnistuvat liian vähäisen markkinoinnin takia, toinen syy kampanjan epäonnistumiseen on kampanjan epäselvyys. Joukkorahoituskampanja tarvitsee ytimen.
Hyvissä kampanjoissa on helppo nähdä mikä kampanjan ydin on. Phoenix Pointin kampanjassa kyse oli pelin luomisesta. Mad Heidissä on kyse elokuvan teosta, Kvääristössä haetaan rahaa baari-kahvilan perustamiseen. Save Radio Helsinki (yllätykseni en olekaan vielä kirjoittanut tästä) kampanjalla haettiin rahoitusta, jotta kanavaa voi kuunnella jatkossakin.
Aina ei kuitenkaan ole niin selvää mihin rahat käytetään, mitä niillä tehdään tai mitä tukija saa "vastineeksi". Vastine voi olla kuten Radio Helsingin tapauksessa abstrakti teko: radiokanavan pelastaminen.
Vastine voi olla yksinkertaisuudessaan tieto tukemisesta ja monissa kampanjoissa onkin mahdollisuus yleensä isoa rahaa vastaan saada nimi tukijatauluun, nettisivuille tms. Patreon-tyylisissä tilaajarahoituksissa nimen voi saada vaikkapa videon kiitos-teksteihin.
Suurin haaste onkin hyvin henkilökohtaisissa joukkorahoituskampanjoissa ja niiden ytimen tunnistamisessa. Tietääkö tukija mitä hän saa, jos hän lähtee tukemaan. Jos toive on saada hänet luopumaan rahoistaan, pitäisi olla selvää miksi.
Jos suunnittelet kampanjaa tai olet jo aloittanut ja tuntuu, että kampanjasi ei meinaa lähteä lentoon, laita se kommentoitavaksi ja pyydä kommentoijia kertomaan, mitä tukija heidän mielestään saa kampanjasta. Jos he eivät osaa vastata, tai vastaukset ovat jotain muuta kuin olet itse ajatellut, niin kampanja on pahasti pielessä.
Jos kampanjoinnissa puhutaan yhdestä, toisesta ja kolmannesta jutusta, niin tukijat eivät enää tiedä mitä on tapahtumassa. Huonosti toteutetussa taide-alan kampanjassa saatetaan puhua teoksesta X, täysin toisen taiteenalan teoksesta Y ja ideasta ABC, joka toteutetaan jos rahaa tulee tarpeeksi, kampanjoijan rahavaikeuksista ja residenssihaaveista.
Vaikka kampanjan ydin olisi teos X, niin kampanjaan törmäävälle tulee käsitys, että taitelija haluaa voita leipänsä päälle tai matkustamaan. Jos residenssi liittyy kiinteästi teokseen X, niin kerro residenssistä X:ään liittyen.
Mad Heidin tuotantotiimi on julkaissut sarjan ohjaajan päiväkirja videoita, joissa avataan elokuvanteon prosessia ja vaikka kyse on yleispätevistä opeista, niin fokus on Mad Heidi-elokuvanteossa. Hyvä esimerkki on video tiimin vierailusta Ballenbergin ulkoilmamuseossa.
Mutta jos haluat onnistuneen kampanjan, et voi vain lainata heidän ideaansa ja mennä kuvaamaan videota ulkoilmamuseosta ja julkaista sitä some-kanavissa keittokirjajoukkorahoituskampanjasi nimissä.
Uskalla kertoa ideastasi
Epäselvyys johtuu välillä kampanjan laatijan pelosta, että idea varastetaan. Siksi idea jätetään tarkoituksella epäselväksi tai määrittelemättömäksi. Se on lähes varma tapa epäonnistua. Jos idea on maata mullistava ja täysin uniikki, kannattaa selvittää voiko sen suojata esimerkiksi patentilla. Useimmiten idean arvo ei kuitenkaan ole oivalluksessa, vaan toteutuksessa.
Voisiko joku varastaa Mad Heidin idean? Tottakai! Voisiko joku varastaa Kvääristön idean queer-ystävällisestä baarista? Tottakai? Voisiko joku varastaa Phoenix Pointin idean? Ehdottomasti ja moni on tehnyt niin vaihtelevalla menestyksellä! Ja silti kaikki kolme joukkorahoituskampanjaa onnistuivat tavoitteessaan kerätä tarvittavan rahoituksen.
Viime viikolla kirjoitin siitä miten joukkorahoituskampanja tarvitsee markkinointia. Yhteisöä voi rakentaa monella tavalla.
Kvääristö valtaa baareja ja järjestää bileitä
Kampanjan alkubileiden lisäksi Kvääristö tiimi on pyöräyttänyt bileitä ja tehnyt yhteistyötä mm. Dykehard klubin kanssa.
Bileet ovat hyvä tapa kasvattaa yhteisöllisyyttä sekä mielenkiintoinen elementti yhä käynnissä olevaan kampanjaan. Samalla ne ovat eräänlainen lupaus siitä mitä keikat ja tilaisuudet voivat olla Kvääristössä ja luontevasti istuvat baari-kahvilan kampanjaan.
Kovalla työllään Kvääristö onkin saanut jo purkkiin minimitavoitteensa ja kasassa on jo yli 35.000 euroa. He eivät ole jääneet istumaan käsieen päälle, vaan kampanjointi ja tiedotus on jatkunut runsaana.
Mad Heidin tiimi kohtaa tukijoita eri foorumeissa
Mad Heidin porukka järjesti sijoittajilleen grillibileet viime perjantaina! Kuvien perusteella yli parikymmentä ihmistä tuli paikalle ja tunnelma oli hyvä. Nyt kun tarvittava rahoitus on varmistunut, niin elokuvasta on alkanut tihkua tasaisin väliajoin tietoa sijoittajille ja julkisuuteenkin kuvausten valmistelusta ja elokuvan teosta.
Discordissa pyörivän sijoittajafoorumin, säännöllisten uutiskirjeiden sekä tuoreiden grillibileiden lisäksi kesällä tuotantotiimi järjesti "sneak peak" infotilaisuuden sijoittajille, jossa ohjaaja Johannes Hartmann ja tuottaja Valentin Greutert avasivat tuotannon ja rahoituksen tilannetta tarkemmin.
Mad Heidin viestinnässä on yhä joukkorahoitusaspekti ja rahoitusta edelleen kerätään, mutta se on jäänyt sivurooliin, kun viestintä on siirtynyt enemmän käsittelemään elokuvaa, eikä niinkään siihen liittyvää rahoituskuviota. Samalla rahoitusta on hiljakseen tihkunut lisää pottiin.