Hyvissä kampanjoissa on helppo nähdä mikä kampanjan ydin on. Phoenix Pointin kampanjassa kyse oli pelin luomisesta. Mad Heidissä on kyse elokuvan teosta, Kvääristössä haetaan rahaa baari-kahvilan perustamiseen. Save Radio Helsinki (yllätykseni en olekaan vielä kirjoittanut tästä) kampanjalla haettiin rahoitusta, jotta kanavaa voi kuunnella jatkossakin.
Aina ei kuitenkaan ole niin selvää mihin rahat käytetään, mitä niillä tehdään tai mitä tukija saa "vastineeksi". Vastine voi olla kuten Radio Helsingin tapauksessa abstrakti teko: radiokanavan pelastaminen.
Vastine voi olla yksinkertaisuudessaan tieto tukemisesta ja monissa kampanjoissa onkin mahdollisuus yleensä isoa rahaa vastaan saada nimi tukijatauluun, nettisivuille tms. Patreon-tyylisissä tilaajarahoituksissa nimen voi saada vaikkapa videon kiitos-teksteihin.
Suurin haaste onkin hyvin henkilökohtaisissa joukkorahoituskampanjoissa ja niiden ytimen tunnistamisessa. Tietääkö tukija mitä hän saa, jos hän lähtee tukemaan. Jos toive on saada hänet luopumaan rahoistaan, pitäisi olla selvää miksi.
Jos suunnittelet kampanjaa tai olet jo aloittanut ja tuntuu, että kampanjasi ei meinaa lähteä lentoon, laita se kommentoitavaksi ja pyydä kommentoijia kertomaan, mitä tukija heidän mielestään saa kampanjasta. Jos he eivät osaa vastata, tai vastaukset ovat jotain muuta kuin olet itse ajatellut, niin kampanja on pahasti pielessä.
Jos kampanjoinnissa puhutaan yhdestä, toisesta ja kolmannesta jutusta, niin tukijat eivät enää tiedä mitä on tapahtumassa. Huonosti toteutetussa taide-alan kampanjassa saatetaan puhua teoksesta X, täysin toisen taiteenalan teoksesta Y ja ideasta ABC, joka toteutetaan jos rahaa tulee tarpeeksi, kampanjoijan rahavaikeuksista ja residenssihaaveista.
Vaikka kampanjan ydin olisi teos X, niin kampanjaan törmäävälle tulee käsitys, että taitelija haluaa voita leipänsä päälle tai matkustamaan. Jos residenssi liittyy kiinteästi teokseen X, niin kerro residenssistä X:ään liittyen.
Mad Heidin tuotantotiimi on julkaissut sarjan ohjaajan päiväkirja videoita, joissa avataan elokuvanteon prosessia ja vaikka kyse on yleispätevistä opeista, niin fokus on Mad Heidi-elokuvanteossa. Hyvä esimerkki on video tiimin vierailusta Ballenbergin ulkoilmamuseossa.
Uskalla kertoa ideastasi
Epäselvyys johtuu välillä kampanjan laatijan pelosta, että idea varastetaan. Siksi idea jätetään tarkoituksella epäselväksi tai määrittelemättömäksi. Se on lähes varma tapa epäonnistua. Jos idea on maata mullistava ja täysin uniikki, kannattaa selvittää voiko sen suojata esimerkiksi patentilla. Useimmiten idean arvo ei kuitenkaan ole oivalluksessa, vaan toteutuksessa.
Voisiko joku varastaa Mad Heidin idean? Tottakai! Voisiko joku varastaa Kvääristön idean queer-ystävällisestä baarista? Tottakai? Voisiko joku varastaa Phoenix Pointin idean? Ehdottomasti ja moni on tehnyt niin vaihtelevalla menestyksellä! Ja silti kaikki kolme joukkorahoituskampanjaa onnistuivat tavoitteessaan kerätä tarvittavan rahoituksen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti