Voiko joukkorahoituskampanja onnistua ilman markkinointia. Lyhyt vastaus on EI. Pidempi vastaus on ehkä ja siitä tämän viikkoisessa tekstissä on kyse.
Olen nyt useassa tekstissä korostanut markkinoinnin merkitystä joukkorahoituskampanjan onnistumisen edellytyksenä. Kaikki eivät ole innostuneita ideoidensa myynnistä ja markkinoinnista. Ehkä mietit, että en halua markkinoida voinko onnistua? Tai ehkä mietit, ettet osaa markkinoida sosiaalisessa mediassa, onko joukkorahoitus silloin mahdotonta? Saatat miettiä, että ethän itsekään ole kovin aktiivinen sosiaalisessa mediassa, miten voisit onnistua joukkorahoituksen kanssa?
Sain idean tähän tekstiin, koska en ole kovin innostunut markkinoimaan itseäni netissä. Olen avoin uusille alustoille ja kokeiluille, mutta en ole mikään diginatiivi. Esimerkiksi tänä vuonna opettelin yrityksen ja erehdyksen kautta, miten tehdään Instagramissa stoori. Kokemusta rikkaampana ensimmäinen stoorini on toistaiseksi jäänyt myös ainoaksi. Joukkorahoituskampanjassasi ei ole kyse sinusta, joten voit etäännyttää itsesi ideastasi.
Some ei ole juttuni, onko joukkorahoitus turhaa?
Jotta kampanja voi onnistua, siitä pitää olla valmis "kertomaan". Minimissään tarvitset kampanjalle sivun, jos haluat minimoida luovan markkinoinnin .
Yksi poikkeus, missä markkinointia ei juurikaan tarvita on lainapohjainen joukkorahoitus. Siinä onnistumisen määrittelee enemmän alustan valinta ja faktojen keruu. Sen jälkeen alusta tekee työtä puolestasi. Käytännössä moni alusta tarjoaa sijoittajilleen automaattisen sijoituskorin, johon kuuluu ehdot täyttäviä lainoja. Kunhan lainakampanjasi täyttää ehdot, se löytyy nopeasti monen sijoittajan lainakorista. Lainapohjainen joukkorahoitus ei sovi kaikille, eivätkä alustat ota kaikkia halukkaita lainanhakijoita alustalleen.
Jos olet hakemassa ennakkotilaajia, tukijoita, sijoittajia tai lahjoittajia, niin markkinointia ei voi täysin välttää. Valitsemalla alustapalvelun kampanjasi tukijalaksi saat vetoapua markkinointiin. Mahdolliset joukkorahoituksesta kiinnostuneet ihmiset saattavat tutkia alustoja mielenkiintoisten projektien toivossa, lisäksi saatat päästä alustan somekanaviin ja uutiskirjeisiin.
Jos markkinointi sosiaalisessa ei ole tuttua, niin se on aihe, jota voi opetella. Aiheesta löytyy ihan oikeita kirjoja, mutta myös valtavasti ajantasaisia ohjeita netistä.
Some ei ole kaikki kaikessa
Olenkin aikaisemmissa teksteissäni puhunut markkinoinnista ja ehkä antanut kuvan, että some-markkinointi on se pääasia, jolla joukkorahoituskampanjaa rakennetaan ja markkinoidaan. Markkinointia voi tehdä monella tavalla ja yksi erittäin suosittu ja toimiva tapa on sähköpostimarkkinointi. Sähköposti on hyvin suoraa markkinointia, jossa ei samalla tavalla joudu kilpailemaan algoritmin kanssa. Sähköpostit eivät pääse leviämään samalla tavalla kuin julkaisut sosiaalisen median kanavissa, mutta se on vastaanottajallekin paljon henkilökohtaisempi viesti. Sähköposti voi olla sinulle paljon luonnollisempi tapa kertoa kampanjastasi. Voit lähestyä henkilökohtaisesti ihmisiä ja pystyt silti hyödyntämään kampanjasivuja ja muuta automatiikkaa sähköpostienkin kanssa.
Voit lisäksi kertoa ihmisille eri yhteyksissä livenä kampanjastasi, jos se on enemmän juttusi. Henkilökohtaisiin tapaamisiin ei ole ollut samalla lailla mahdollisuuksia viime aikoina. Puhelimeenkin voi tarttua. Tällä tavalla saatat rajoittaa itsesi kampanjoimaan varsin pienelle joukolle ihmisiä, sekä panostamaan ajallisesti paljon yksittäisiin ihmisiin.
Voit lähestyä perinteisiä medioita tarjoten juttuideaa niin televisioon, lehtiin kuin radioonkin. Median lähestyminen on yhtä lailla oma taiteenlajinsa, mutta jos tunnistat mikä kampanjassasi on uutisarvoista, niin on jo paljon todennäköisempää, että saat jonkun median nappaamaan ideastasi.
Älä tee kaikkea yksin
Jos tiedät että rummuttaminen ei ole vahvuutesi, yritä rekrytoida avuksesi ihmisiä, joille sometus, tiedottaminen ja markkinointi ovat luontevampia kuin sinulle. Älä aliarvioi heidän panostaan tai kykyjään.
Olisi erittäin suuri virhe ajatella, että sisältö ja postaukset syntyvät tuosta vain kuin itsestään. Varsinkin jos somettaminen tuottaa sinulle suuria vaikeuksia, et voi vähätellä toisia, joille se on sujuvampaa. Sinun on oltava valmis työskentelemään heidän kanssaan, jotta ideasi ja tarinasi välittyy heille, jotta he osaavat jakaa ja markkinoida kampanjaasi, joka tekee sille oikeutta.
Et siis mitenkään voi välttyä ideasi kertomiselta. Ja se on idean markkinointia!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti